Czy Żabka robi ukryte zdjęcia swoim klientom?

Czy Żabka robi ukryte zdjęcia swoim klientom?

Czy Żabka robi ukryte zdjęcia swoim klientom?
Źródło zdjęć: © WP.PL
Bolesław Breczko
30.12.2016 10:54

Na sieć sklepów Żabka spadła fala krytyki, gdy w internecie pojawiło się zdjęcie na którym widać, że sklep może nagrywać twarz swoich klientów. Sieć szybko wytłumaczyła o co chodzi w komentarzu na Facebooku. Kamery rzeczywiście obserwują osoby robiące zakupy ale nie zapisują obrazu.

Zdjęcie i sugestia, że Żabka wykorzystuje sprzęt i oprogramowanie do rozpoznawania osób pojawiło się w serwisie Wykop, zamieścił je tam użytkownik "jono" i opatrzył je komentarzem "Informatycy przypadkiem nie zamknęli aplikacji do rozpoznawania twarzy." *Kamera ukryta jest w przy stanowisku kasjera i obserwuje klienta w momencie płacenia. *

Obraz
© wykop.pl | jono

Pod wpisem na Wykopie pojawiło się wiele komentarzy zarzucających Żabce naruszanie prywatności i łamanie przepisów o ochronie danych osobowych, te bowiem zabraniają zbierania informacji o osobach bez ich wiedzy. Na zarzuty Żabka odpowiedziała na Facebooku.

_System uwidoczniony na zdjęciu jest rzeczywiście testowany w sklepie sieci Żabka, ale wbrew spekulacjom pojawiającym się przy tej fotografii, zastosowane rozwiązanie w żaden sposób nie identyfikuje poszczególnych klientów. System nie zapisuje obrazu z kamery, nie korzysta także z danych pochodzących z innych źródeł (np. terminale płatnicze), ani nie współdziała z nimi. _

Z komentarza możemy też się dowiedzieć, że system komputerowy zastępuje pracowników firm statystycznych, którzy stoją w sklepach i na kartce zapisują wiek i płeć klientów.

Jedyną funkcją jest określanie przybliżonego wieku i płci klientów bez wiązania tych danych z poszczególnymi osobami. W efekcie dane są zapisane jedynie w formie skumulowanych statystyk i jako takie, dają wiedzę o profilach grup klientów robiących zakupy o określonych porach dnia.

O to czy takie działanie sklepu jest zgodne z polskimi przepisami zapytaliśmy Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, lecz cały czas czekamy na odpowiedź.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)