Czy internet szkodzi dzieciom? Nie, raczej nie
Być może sadzanie dziecka przed komputerem i internetem na długie godziny nie jest najlepszym pomysłem. Być może można mu znaleźć lepsze, bardziej rozwijające i zdrowsze zajęcia. Ale czy nowoczesna technologia może być dla rozwijającego się umysłu szkodliwa? Raczej nie. Taką opinię wyraziła grupa brytyjskich naukowców na łamach "British Medical Journal".
Opublikowany w tym renomowanym medycznym tygodniku artykuł naukowców z University College London i University of Oxford jest bezpośrednią odpowiedzią na niedawne rewelacje Susan Greenfield. Ta badaczka z Lincoln College Oxford napisała w swojej pracy, że korzystanie przez dzieci z internetu i sieci społecznościowych wiąże się z szeregiem negatywnych konsekwencji.
W swojej pracy Greenfield zwróciła uwagę, że młodzi ludzie spędzający zbyt wiele czasu przed komputerem zatracają zdolności interpersonalne, mają też problemy z wykształcaniem empatii i tożsamości osobistej. Posunęła się nawet tak daleko, by sugerować, że w dalszym czasie mogą się u nich pojawiać zachowania autystyczne. Jej badania nie ominęły również negatywnego wpływu gier komputerowych – te powodować miałyby problemy z koncentracją i agresję.
Wnioski Greenfield trafiają na podatny grunt przeciwników internetu i nowoczesnych technologii, którzy upatrują w nich przyczyn problemów wychowawczych (nie chcąc na przykład przyznać, że równie dobrze ich powodem może być brak zainteresowania ze strony rodziców). Były więc chętnie przytaczane i cytowane. Problem z nimi jest jednak taki, że niewiele wskazuje na to, że badaczka rzetelnie wykonała swoją pracę.
Przede wszystkim na tę kwestię zwracają uwagę naukowcy w "British Medical Journal". Zarzucają Greenfield, że nie przeprowadziła należytych badań i że nie chce upublicznić swojej metodologii. Nie zgodziła się również na opublikowanie swojej pracy w jednym z renomowanych czasopism, gdzie mogłaby ona zostać zanalizowana i skomentowana przez środowisko naukowe. Zamiast tego zainteresowana była głównie rozpowszechnianiem swoich rewelacji w mediach.
Pracownicy uniwersytetów w Londynie i Oksfordzie zauważają także, że wnioski Greenfield są sprzeczne z wynikami innych badań, które wykazały np., że sieci społecznościowe pomagają dzieciom w nawiązywaniu i utrzymywaniu związków międzyludzkich.
Oczywiście wszystko to nie oznacza, że dziecku można bezpiecznie zostawić komputer z internetem, licząc na to, że w procesie wychowawczym zastąpi ono rodzica. Naukowcy zwracają tylko uwagę na to, że na razie _ nie ma przekonujących dowodów na to _, że jest to szkodliwe. Nie warto więc popadać w panikę, ale zachowanie zdrowego rozsądku jak najbardziej jest zalecane.
_ DG _