Co kryje się pod lodem Antarktydy? To zamrożona miliony lat temu wyjątkowa kraina

Mapa pokazuje, co kryje się pod lodem Antarktydy
Źródło zdjęć: © BedMachine Antarctica
oprac. KMO

04.07.2024 14:49, aktual.: 04.07.2024 16:40

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Antarktyda pod powierzchnią lodu o grubości średnio 2,2 kilometra skrywa dawno zaginioną krainę, składającą się z górskich szczytów, wulkanów i rozległych kanionów, zamkniętą w lodowej kapsule miliony lat temu. Dzięki zbieranym od dziesięcioleci danym satelitarnym i badaniom radarowym naukowcy mogli z niesamowitą dokładnością przyjrzeć się tym dawno zaginionym formacjom skalnym.

Projekt BedMachine Antarctica, który ujrzał światło dzienne w 2019 r., obejmujący współpracę 19 instytutów badawczych z całego świata, w tym NASA i British Antarctic Survey, dostarczył jedną z najbardziej szczegółowych map Antarktydy. Jak donosi IFL Science, ta mapa nie tylko oferuje fascynującą wizualizację tego, co kryje się pod warstwą lodu, ale także otwiera drzwi do nowych odkryć naukowych dotyczących topografii i przyszłości lodowców Antarktydy.

Lód skrywa wiele tajemnic

"Było wiele niespodzianek na całym kontynencie, szczególnie w regionach, które wcześniej nie zostały szczegółowo odwzorowane z radarem" - powiedział jeden z autorów mapy Mathieu Morlighem

Jednym z najbardziej zadziwiających odkryć, jakie przyniosła mapa, jest rzeczywisty rozmiar kanionu pod lodowcem Denman. Kanion ten ma głębokość 3500 metrów poniżej poziomu morza. "Starsze mapy sugerowały płytszy kanion, ale to nie było możliwe, czegoś brakowało" - zaznaczył Morlighem. "Łącząc istniejące dane z przeglądu radaru i ruchu lodu, wiemy, ile lodu przepływa przez kanion – który według naszych obliczeń osiąga 3500 metrów poniżej poziomu morza, jest to najgłębszy punkt na lądzie" - dodał.

Mniej znane, ale równie fascynujące są wulkany Antarktydy. Badanie z 2017 r. zidentyfikowało 138 wulkanów w samej tylko Zachodniej Antarktydzie, z czego osiem lub dziewięć uznaje się za aktywne. Wulkany te, w tym górujący nad innymi aktywny wulkan Mount Erebus, dodają kontynentowi nie tylko geologicznego, ale i dramatycznego wymiaru. Antarktyda, często postrzegana jako jednolita lodowa kraina, to w rzeczywistości świat pełen tajemnic i nieoczekiwanych historii, które dzięki najnowszym badaniom naukowym, zaczyna ujawniać swoje ukryte oblicza.

To, co kryje się pod lodem Arktyki, można zobaczyć na poniższym nagraniu: