Boeing T-X/BTX. Rozpoczęto testy prototypu samolotu szkolnego nowej generacji

- Lot przebiegł bardzo dobrze. Samolot zachowywał się wspaniale podczas pierwszego lotu testowego fazy EMD. Bez problemu zaliczył pierwsze punkty - powiedział pilot testowy Steve "Bull" Schmidt tuż po pomyślnym lądowaniu. W taki sposób rozpoczynają się testy samolotu szkoleniowego nowej generacji, Boeing T-X.

Boeing T-X/BTX podczas lotu próbnego
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Piotr Urbaniak

Jak relacjonuje "Rzeczpospolita", testy odbywają się na lotnisku firmowym Boeinga w St. Louis w Missouri. W debiutanckim locie wykorzystano egzemplarz oznaczony jako N381TX, jeden z dwóch istniejących.

Szczegóły próby nie są znane, co jednak nie zmienia faktu, że sam projekt samolotu szkoleniowego T-X budzi wiele emocji.

Staruszek wreszcie pójdzie na emeryturę

Amerykanie chcą zastąpić wysłużone samoloty Northrop T-38 Talon, zaprojektowane jeszcze pod koniec lat 50. XX wieku. W tym celu utworzyli tzw. Program Zaawansowanego Treningu Pilotów (ATP - Advanced Pilot Training Program).

W grudniu 2016 roku Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) ogłosiły przetarg na zakup systemu szkolenia zgodnego z założeniami ATP. Jego głównym elementem ma być około 350 nowych szkolnych samolotów z napędem odrzutowym, jak również stosowne symulatory i wyposażenie bazy szkoleniowej.

Obraz
© USAF

Przetarg, rozstrzygnięty ostatecznie we wrześniu 2018 roku, wygrały firmy Boeing i Saab, które zdecydowały się wejść w kooperację. Zaproponowano opracowany od podstaw samolot Boeing T-X, przedstawiany także pod akronimem BTX. Pojawiły się wówczas dwa prototypy: T1 - N381TX, a także T2 - N382TX.

Maszyny zostały oblatane wkrótce po ogłoszeniu przetargu, ale tylko w ramach wewnętrznych testów Boeinga i Saaba. Teraz za testowanie samolotów biorą się wojskowi.

Żadnych zmian w konstrukcji płatowca

Obydwa prototypy musiały zostać przystosowane do specyficznych wymagań sił powietrznych. Zyskały m.in. fotele katapultowe Collins Aerospace ACES i zmodernizowaną pokładową wytwornicę tlenu (OBOGS). Przewiduje się jeszcze kilka pomniejszych modyfikacji, ale bez zmian w konstrukcji płatowca - co przyśpieszy testy.

Przed końcem roku armia ma wydać krytyczną ocenę samolotu, a to z kolei ostatnia prosta do rozpoczęcia produkcji małoseryjnej - w zakładach Boeinga w St. Louis oraz nowej fabryce Saaba w West Lafayette w Indianie.

W takim wypadku pierwsze egzemplarze mogłyby trafić do żołnierzy w 2023 roku i osiągnąć wstępną gotowość operacyjną (IOC) w 2024 roku. Docelowo producenci chcą budować około 60 egzemplarzy rocznie.

Wybrane dla Ciebie

Nowe odkrycia. Dwie strony Księżyca różnią się bardziej, niż sądzono
Nowe odkrycia. Dwie strony Księżyca różnią się bardziej, niż sądzono
Ostatni taki kraj w Europie. Wyrzucają stare czołgi Rosjan
Ostatni taki kraj w Europie. Wyrzucają stare czołgi Rosjan
Bestie z północy dla Ukrainy? Negocjacje trwają
Bestie z północy dla Ukrainy? Negocjacje trwają
Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?