Baterie litowo-jonowe o 2 razy większej pojemności

Baterie litowo-jonowe o 2 razy większej pojemności

Baterie litowo-jonowe o 2 razy większej pojemności
Źródło zdjęć: © Gizmodo
21.07.2011 16:45, aktualizacja: 22.07.2011 09:30

Chińscy naukowcy i inżynierowie skonstruowali nowe elektrody do baterii litowo-jonowych. Pozwalają one na zwiększenie pojemności od 1,75 do 2 razy. - poinformował magazyn Technology Review.

Nowy typ baterii, który powstał w chińskiej firmie technologicznej Wuhe, jest przeznaczony głównie do maszyn samojezdnych i samochodów z napędem elektrycznym oraz hybryd. Baterie tego typu są trudniejsze w konstrukcji od standardowych, ponieważ powinny wytrzymywać bez uszkodzeń wielokrotne skoki mocy, potrzebne do uruchomienia silnika elektrycznego.

Obraz
© (fot. Gizmodo)

Nowoczesne samochody elektryczne i hybrydy w czasie postoju (np. na światłach w mieście), używają systemu start-stop wymuszającego dla oszczędności całkowite wyłączenie silnika, a nie podtrzymywanie aktywności (stand-by). Stąd do uruchomienia silnika lub przyspieszenia np. przy wymijaniu potrzebny jest skok mocy, co jednak szybko niszczy akumulatory. Powoduje to konieczność instalowania drogich akumulatorów z wielowarstwowymi katodami lub montowania akumulatorów o mniejszej pojemności, w tańszych samochodach elektrycznych. Odbija się to jednak na ich zasięgu.

Zespół pod kierownictwem prof. inżynierii materiałowej i chemii, Yu-Guo Guo z Chińskiej Akademii Nauk, pracujący dla Wuhe, użył porowatych nanorurek węglowych, w mikrosporach których osadził nanocząsteczki proszku litowo-żelazowo-fosforanowego - często stosowanego materiału na elektrody baterii litowo-jonowych (LiIon). Nanorurki węglowe są bardzo dobrym przewodnikiem, stąd przewodnictwo nie jest mniejsze niż w zwykłych elektrodach litowo-żelazowo-fosforanowych, za to o wiele większa jest odporność na skoki mocy.

Koszty takich elektrod są wyższe o 10-2. proc. (w zależności od wielkości) od ceny zwykłych elektrod, ale pojemność akumulatorów litowo-jonowych po ich zastosowaniu rośnie od 1,75 do 2 razy.

Wuhe zamierza produkować 30. ton metrycznych nowych elektrod rocznie, co wystarczy na 30 mln standardowych ogniw litowo-jonowych lub na montaż wysokopojemnościowych akumulatorów w ponad 500 samochodów elektrycznych.

Na razie jednak pierwszym zastosowaniem będzie montaż małych ogniw litowo-jonowych w elektrycznych rowerach, które obecnie cieszą się coraz większą popularnością u mieszkanek wielkich miastach w Chinach.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)