Baterie litowo-jonowe o 2 razy większej pojemności

Chińscy naukowcy i inżynierowie skonstruowali nowe elektrody do baterii litowo-jonowych. Pozwalają one na zwiększenie pojemności od 1,75 do 2 razy. - poinformował magazyn Technology Review.

Baterie litowo-jonowe o 2 razy większej pojemności
Źródło zdjęć: © Gizmodo
1

Nowy typ baterii, który powstał w chińskiej firmie technologicznej Wuhe, jest przeznaczony głównie do maszyn samojezdnych i samochodów z napędem elektrycznym oraz hybryd. Baterie tego typu są trudniejsze w konstrukcji od standardowych, ponieważ powinny wytrzymywać bez uszkodzeń wielokrotne skoki mocy, potrzebne do uruchomienia silnika elektrycznego.

Obraz
© (fot. Gizmodo)

Nowoczesne samochody elektryczne i hybrydy w czasie postoju (np. na światłach w mieście), używają systemu start-stop wymuszającego dla oszczędności całkowite wyłączenie silnika, a nie podtrzymywanie aktywności (stand-by). Stąd do uruchomienia silnika lub przyspieszenia np. przy wymijaniu potrzebny jest skok mocy, co jednak szybko niszczy akumulatory. Powoduje to konieczność instalowania drogich akumulatorów z wielowarstwowymi katodami lub montowania akumulatorów o mniejszej pojemności, w tańszych samochodach elektrycznych. Odbija się to jednak na ich zasięgu.

Zespół pod kierownictwem prof. inżynierii materiałowej i chemii, Yu-Guo Guo z Chińskiej Akademii Nauk, pracujący dla Wuhe, użył porowatych nanorurek węglowych, w mikrosporach których osadził nanocząsteczki proszku litowo-żelazowo-fosforanowego - często stosowanego materiału na elektrody baterii litowo-jonowych (LiIon). Nanorurki węglowe są bardzo dobrym przewodnikiem, stąd przewodnictwo nie jest mniejsze niż w zwykłych elektrodach litowo-żelazowo-fosforanowych, za to o wiele większa jest odporność na skoki mocy.

Koszty takich elektrod są wyższe o 10-2. proc. (w zależności od wielkości) od ceny zwykłych elektrod, ale pojemność akumulatorów litowo-jonowych po ich zastosowaniu rośnie od 1,75 do 2 razy.

Wuhe zamierza produkować 30. ton metrycznych nowych elektrod rocznie, co wystarczy na 30 mln standardowych ogniw litowo-jonowych lub na montaż wysokopojemnościowych akumulatorów w ponad 500 samochodów elektrycznych.

Na razie jednak pierwszym zastosowaniem będzie montaż małych ogniw litowo-jonowych w elektrycznych rowerach, które obecnie cieszą się coraz większą popularnością u mieszkanek wielkich miastach w Chinach.

Źródło artykułu:
1

Wybrane dla Ciebie

Nosisz w kieszeni detektor anihilacji antymaterii. Niezwykłe odkrycie polskich naukowców
Nosisz w kieszeni detektor anihilacji antymaterii. Niezwykłe odkrycie polskich naukowców
Liczą 350 mln lat. Najstarszy gad pochodził z Australii
Liczą 350 mln lat. Najstarszy gad pochodził z Australii
To nie jest typowe zachowanie? Nie wszystkie społeczności tańczą i śpiewają
To nie jest typowe zachowanie? Nie wszystkie społeczności tańczą i śpiewają
Węgierskie czołgi przy granicy z Ukrainą. To rosyjska dezinformacja
Węgierskie czołgi przy granicy z Ukrainą. To rosyjska dezinformacja
Przyjrzeli się rosyjskiej bazie w Omsku. To jasny sygnał dla świata
Przyjrzeli się rosyjskiej bazie w Omsku. To jasny sygnał dla świata
Tajemnicze echo Ziemi. To pomoże zbadać struktury geologiczne
Tajemnicze echo Ziemi. To pomoże zbadać struktury geologiczne
Jest zagrożony wyginięciem. Rzadki ibis grzywiasty pojawił się w Portugalii
Jest zagrożony wyginięciem. Rzadki ibis grzywiasty pojawił się w Portugalii
Układają się w ten sam wzór. Dlaczego nasze palce marszczą się w wodzie?
Układają się w ten sam wzór. Dlaczego nasze palce marszczą się w wodzie?
Wydali na nie 3 mld dolarów. Połowa floty już w kraju
Wydali na nie 3 mld dolarów. Połowa floty już w kraju
"Super F-22" i dwusilnikowy F-35, czyli F-55. Trump zapowiada nowe samoloty
"Super F-22" i dwusilnikowy F-35, czyli F-55. Trump zapowiada nowe samoloty
Tajemniczy bombowiec taktyczny Su-34. Nie należy do Rosji
Tajemniczy bombowiec taktyczny Su-34. Nie należy do Rosji
Nowy ukraiński bat na Rosjan. Jest z płyty pilśniowej i karbonu
Nowy ukraiński bat na Rosjan. Jest z płyty pilśniowej i karbonu