Autonomiczny tramwaj w Poznaniu. Prace ruszyły
17.09.2024 07:33
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Eksperci z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego wraz z MPK pracują nad autonomicznym systemem sterowania tramwajem. Testy pojazdu mają ruszyć w 2025 r.
Łukasiewicz PIT wraz z poznańskim MPK pracują nad autonomicznym systemem sterowania tramwajem. Wiemy, że testy rozwiązania mają zostać przeprowadzone w 2025 r. Początkowo będą one prowadzone w zajezdni tramwajowej na Franowie.
Jeżeli wyniki testów okażą się pozytywne, autonomiczny tramwaj może wkrótce zadebiutować na ulicach Poznania. Dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego dr inż. Rafał Cichy podkreśla, że celem projektu jest stworzenie uniwersalnego systemu, który będzie można zainstalować w różnych tramwajach.
- Projekt zakłada opracowanie systemu, który będzie można zainstalować w niemal każdym pojeździe. Naszym celem jest stworzenie możliwie uniwersalnego narzędzia, tak by przewoźnicy mogli je zastosować w eksploatowanym taborze - komentuje dr inż. Cichy.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Dr inż. Rafał Cichy zaznacza również, że bezpieczeństwo jest priorytetem. Jak stwierdził w rozmowie z PAP, tramwaj wyjedzie na tory dopiero wtedy, gdy będzie istniała pewność, że jest bezpieczny, a jego działanie podlega pełnej kontroli.
Autonomiczny tramwaj ma być wyposażony w systemy umożliwiające rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej dla tramwajów, utrzymywanie określonej prędkości i zatrzymywanie się w wyznaczonych miejscach. Ma również prawidłowo reagować na niebezpieczne sytuacje, takie jak wtargnięcie pieszych czy wjazd samochodu na czerwonym świetle.
Kluczowym zadaniem projektu będzie opracowanie zaawansowanych narzędzi wykrywających zagrożenia. W tym celu zastosowane będą rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Prace mają skupić się na analizie scenariuszy działania pojazdu w różnych warunkach, uwzględniając sytuacje ekstremalne.
Planuje się przeprowadzenie testów symulujących różne scenariusze, w tym wykrywanie przeszkód oraz awarie czujników. W projekt wchodzi również rozwój systemu wspomagania motorniczego, który wizualizuje naruszenia stref bezpieczeństwa. Przeprowadzone zostaną także jazdy testowe z zainstalowanymi czujnikami, a zebrane dane mają posłużyć do kolejnych etapów projektu.
Naukowcy oraz pracownicy MPK Poznań zauważają, że zajezdnia na Franowie jest doskonałym miejscem do przeprowadzania testów, ze względu na swoje kompleksowe wyposażenie: torowisko o długości niemal 14 km, sygnalizację świetlną i przejazdy dla pieszych.
Rozwój pojazdów autonomicznych może wpłynąć na rozwój wydajności komunikacji miejskiej w dużych ośrodkach miejskich. Jednocześnie wydaje się, że łatwiej jest wprowadzić na ulice autonomiczne pojazdy szynowe niż autonomiczne samochody, a istnienie tych drugich w wybranych miastach już nikogo nie szokuje.