Astronom amator odkrył źródło tajemniczego sygnału z kosmosu. Szukał pozaziemskiego inteligentnego życia

Astronom amator odkrył źródło tajemniczego sygnału z kosmosu. Szukał pozaziemskiego inteligentnego życia

Sygnał Wow!
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
25.11.2020 09:48, aktualizacja: 02.03.2022 14:18

Astronom amator i jeden z założycieli The Exoplanets Channel Alberto Caballero, znalazł kilka dowodów wskazujących na źródło pochodzenia Sygnału Wow! Mężczyzna szukał egzoplanety podobnej do Ziemi, na której mogłoby rozwijać się pozaziemskie inteligentne życie.

W 1977 roku astronomowie pracujący z radioteleskopem Big Ear - znajdującym się wówczas w Delaware w stanie Ohio - zarejestrowali unikalny sygnał z kosmosu. Był tak mocny i niezwykły, że jeden z członków zespołu badawczego - Jerry Ehman, napisał słynne słowo Wow! na jego wydruku.

Tajemniczy sygnał z kosmosu

Pomimo trwających wiele lat badań nikt nie był w stanie odkryć źródła pochodzenia, ani wyjaśnić, czemu trwający 72 sekundy sygnał był tak mocny. Od momentu jego zarejestrowania wiele osób sugerowało, że jedynym jego wytłumaczeniem jest istnienie pozaziemskiego inteligentnego życia.

Astronom amator – Alberto Caballero postanowił jeszcze raz przyjrzeć się całej sprawie. W tym celu przejrzał publiczną bazę danych Gaia w poszukiwaniu gwiazd podobnych do Słońca i krążących wokół nich egzoplanet, które mogłyby być domem dla pozaziemskiego życia. Swoje spostrzeżenia opisał w artykule opublikowanym na portalu preprint arXiv.

Caballero stwierdził, że gdyby źródłem sygnału była jakaś inna forma życia, prawdopodobnie żyłaby na egzoplanecie przypominającej Ziemię, krążącej wokół własnej gwiazdy podobnej do Słońca. Wykorzystując dane z bazy Gaia, prowadzonej przez Europejską Agencję Kosmiczną, stworzył bardzo szczegółową mapę nocnego nieba. W trakcie trwającego od 2013 roku projektu jego zespół zmapował około 1,3 miliarda gwiazd.

Analizując zgromadzone dane, Caballero zauważył coś, co nie pasowało do reszty. Chodzi o gwiazdę (2MASS 19281982-2640123), która jest niemal lustrzanym odbiciem słońca - i znajduje się w części nieba, z której pochodzi Sygnał Wow! Astronom amator waża, że to jego prawdopodobne źródło. Jego zdaniem jest to ważne odkrycie, które powinno stanowić punkt wyjścia do poszukiwania nowych egzoplanet, podobnych do Ziemi.