Asteroida nie wybiła wszystkich dinozaurów. "Prawdziwy zabójca musiał być atmosferyczny"

Źródło zdjęć: © Fotolia
21.09.2019 19:24

Asteroida, która uderzyła w Ziemię około 65 milionów lat temu, zakończyła erę dinozaurów. Najnowsze badania naukowców z Uniwersytetu Teksańskiego w Austin potwierdzają hipotezę, że nie uderzenie, a jego następstwa, były przyczyną wyginięcia stworzeń.

Międzynarodowy zespół naukowców opublikował wyniki badań, potwierdzające hipotezy na temat przyczyn wyginięcia dinozaurów. Uderzenie asteroidy było bezpośrednią przyczyną śmierci tylko części z nich, natomiast większość zginęła wskutek gwałtownego ochłodzenia klimatu, które nastąpiło później.

Naukowcy pracujący pod kierunkiem ekspertów z Uniwersytetu Teksańskiego w Austin na łamach czasopisma "Proceedings of the National Academy of Sciences" zaprezentowali wyniki badań skał z krateru Chicxulub.

Analiza nowych próbek skał z krateru Chicxulub

Rdzenie skalne wydobyte spod dna Zatoki Meksykańskiej wykazały obecność węgla drzewnego i przemieszanych odłamków skał, które mogą być solidnym dowodem na to, że bezpośrednio po uderzeniu asteroidy w Ziemię, doszło do pożarów lasów, po których powracające fale tsunami wypełniły krater wszystkimi "łupami", które zagarnęły po drodze.

Według badań naukowców w chwili uderzenia asteroidy, wydzieliła się energia odpowiadająca wybuchowi około 10 miliardów bomb zrzuconych na Hiroshimę i Nagasaki podczas II Wojny Światowej. Potężny wybuch spowodował pożar drzew i całej roślinności w promieniu tysięcy kilometrów oraz fale tsunami.

Ponadto, do atmosfery wyrzuconych zostało około 325 miliardów ton skał bogatych w siarkę. Ta właśnie siarka okazała się główną przyczyną późniejszego, gwałtownego ochłodzenia klimatu.