Analitycy: rynek komputerów ma się coraz lepiej

Analitycy: rynek komputerów ma się coraz lepiej

15.09.2009 15:40, aktual.: 15.09.2009 16:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Po dramatycznie trudnym pierwszym kwartale tego roku rynek komputerów znowu okazuje symptomy poprawy. W drugim kwartale roku analitycy z firmy iSuppli odnotowali lekki wzrost w porównaniu z poprzednim kwartałem. W ciągu drugiego kwartału w tym roku producenci dostarczyli na rynek ogółem 67,2 miliona urządzeń. W porównaniu z pierwszym kwartałem, kiedy podobna wartość wyniosła 66,5 miliona sprzedanych modeli, oznacza to niewielką poprawę zbytu – o 1 procent. W analogicznym kwartale ubiegłego roku branży komputerowej udało się sprzedać 70,2 miliona komputerów.

Poprawę sytuacji należy zawdzięczać przede wszystkim rosnącemu popytowi na notebooki, podczas gdy jednocześnie rynek komputerów biurkowych w dalszym ciągu się kurczy –. oświadczył analityk iSuppli Matthew Wilkins w komunikacie. W obliczu powolnej poprawy ogólnej sytuacji gospodarczej, a także dodatkowych impulsów, takich jak oczekiwane wkrótce wydanie systemu operacyjnego Microsoftu Windows 7, specjalizująca się w analizach rynku firma spodziewa się coraz lepszych wyników w trzecim i czwartym kwartale. Wilkins przypomina jednak, że "tego wzrostu należało oczekiwać i nie wpłynie on na wcześniejsze prognozy iSuppli, które przewidują spadek obrotów branży komputerów osobistych w roku 2009 o 4 procent".

Na czele ligi producentów znajduje się w dalszym ciągu Hewlett-Packard, który z wynikiem 13,4 miliona sprzedanych jednostek odnotował mały wzrost w porównaniu z analogicznym kwartałem z ubiegłego roku (13,1 miliona). Według iSuppli HP kontroluje teraz 2. procent udziałów w rynku. Dellowi pomimo poważnych strat udało się obronić drugie miejsce, ale znajdujący się na trzecim miejscu Acer zmniejszył odstęp dzielący go od Della dzięki kwitnącej sprzedaży notebooków. "Dell w dalszym ciągu cierpi wskutek osłabienia sytuacji w sektorze klientów biznesowych, nawet jeśli w sektorze użytkowników indywidualnych pojawiają się już oznaki poprawy" – uważa Wilkins.

Dell sprzedał w minionym kwartale 9 milionów urządzeń, czyli prawie o 20 procent mniej niż rok temu (11,2 miliona), a jego udziały w rynku wyniosły 13,4 procent. Z wynikiem 12,2 procent po piętach depcze mu Acer; według iSuppli ta tajwańska firma sprzedała 8,2 miliona urządzeń i udało jej się poprawić wynik w porównaniu z ubiegłym rokiem o 23 procent. Na kolejnych miejscach pojawiają się Lenovo z 5,6 miliona sprzedanych urządzeń (8,5 procent udziału w rynku) i Toshiba z 3,3 miliona jednostek (4,9 procent).

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Komentarze (2)