Nowy system walki elektronicznej dla Niemieckich myśliwców

Nowy system walki elektronicznej dla Niemieckich myśliwców22.06.2023 15:58
Makieta Eurofightera EK na targach ILA w Berlinie.
Źródło zdjęć: © Maciej Hypś

Mimo rosnącej popularności myśliwców piątej generacji, których kluczową cechą są właściwości stealth, w wielu państwach ciągle są rozwijane nowe wersje starszych samolotów. Dzięki postępowi w rozwoju elektroniki, systemy zagłuszające i samoobrony oferują możliwość stworzenia wokół samolotu swego rodzaju bańki ochronnej, tak zwanego elektronicznego stealth. Właśnie tą drogą idą Niemcy tworząc nową wersję myśliwca Eurofighter.

Eurofighter EK (Elektronischer Kampf, niem. walka elektroniczna) będzie samolotem wyspecjalizowanym w obezwładnianiu i niszczeniu obrony przeciwlotniczej przeciwnika. W tej chwili Niemcy wykorzystują w tym celu opracowane w latach 70-tych samoloty uderzeniowe Tornado ECR, których czas służby nieuchronnie zbliża się do końca. Poszukując ich następcy Niemcy rozważali wiele opcji, w tym pozyskanie amerykańskich samolotów walki elektronicznej EA-18G Growler. Ostatecznie stanęło na tym, że opracują wyspecjalizowany wariant Eurofightera, co nie tylko pozwoli odnowić flotę samolotów SEAD, ale też przyniesie korzyści rodzimemu przemysłowi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Prace nad Eurofighterem EK rozpoczęły się w marcu 2022 r. Pierwszy etap prac prowadzonych przez Airbusa polegał na analizie rynku pod kątem dostępnych systemów walki elektronicznej możliwych do zastosowania na Eurofighterach. Spośród dostępnych rozwiązań producent ma skomponować optymalny pakiet i przeprowadzić analizę kompatybilności z samolotem. Ten etap ma się zakończyć w 2024 r. Dopiero kolejnym krokiem będzie budowa prawdziwego prototypu. W tej chwili dowiedzieliśmy się o wyborze preferowanego przez Niemcy systemu walki elektronicznej, którym jest Arexis produkowany przez szwedzkiego Saaba.

Wybór został potwierdzony przez niemiecki urząd zamówień wojskowych BAAINBw. Przedstawiciel szwedzkiego producenta z zadowoleniem przyjął tą informację, ale podkreślił, że żaden kontrakt jeszcze nie został podpisany, ani nie wpłynęło do niego oficjalne niemieckie zamówienie. Jest to zrozumiałe, ponieważ zgodnie ze wspomnianym wcześniej harmonogramem, najpierw trzeba skompletować cały system i przeprowadzić jego badania pod kątem zgodności elektromagnetycznej. Poza Arexisem w skład pakietu będą wchodziły m.in. zasobniki zagłuszające radary czy radar ECRS Mk 1. W przypadku potwierdzenia wyboru Arexisa jego produkcja dla Niemiec będzie prowadzona lokalnie, w zakładach współpracującej z Saabem firmy Helsing w Bawarii.

Arexis – możliwości systemu

Arexis to modułowy i skalowalny system, który może być w pełni zintegrowany na pokładzie samolotu, w module misji lub jako zasobnik w dronie, zapewniając defensywne i ofensywne możliwości walki elektronicznej. Wykorzystuje systemy zakłócania oparte na technologii aktywnej anteny ze skanowaniem elektronicznym (AESA) z azotku galu GaN o dużej mocy, ultraszerokopasmowych odbiornikach i cyfrowej pamięci częstotliwości radiowych (DRFM), aby zneutralizować wrogie systemy obrony przeciwlotniczej. Z systemem Arexis można integrować inne zasobniki walki elektronicznej, broń ofensywną i zaawansowane cele pozorowane, takie jak SPEAR-EW.

System zapewnia całkowite pokrycie przestrzeni wokół samolotu niezależnie od jego pozycji i wykonywanych manewrów. Urządzenie pracuje w czasie rzeczywistym odbierając sygnały elektromagnetyczne i zamieniając je na postać cyfrową. Główny komputer systemu, wykorzystując algorytmy sztucznej inteligencji, dokonuje ich identyfikacji i w razie potrzeby ostrzega pilota o zagrożeniu. W celu identyfikacji emitera system polega nie tylko na analizie charakterystyki sygnału, ale również na sposobie zachowania się. Inaczej będą działały emitery cywilne, a inaczej wojskowe, próbujące maskować swoją obecność.

[1/5] JAS 39 Gripen z zasobnikiem walki elektronicznej Arexis., Źródło zdjęć: © Saab | Linus Svensson
[2/5] Wizualizacja pocisku walki elektronicznej SPEAR-EW., Źródło zdjęć: © MBDA
[3/5] Makieta Eurofightera EK na targach ILA w Berlinie., Źródło zdjęć: © Maciej Hypś
[4/5] Eurofighter EK był prezentowany z przykładowym zasobnikiem walki elektronicznej., Źródło zdjęć: © Maciej Hypś
[5/5] Niemieckie myśliwce Eurofighter., Źródło zdjęć: © Maciej Hypś

Sygnały zagłuszające są emitowane przez wspomniane anteny AESA, które nie tylko pozwalają na skoncentrowanie silnego sygnału w danym kierunku, ale pozwalają również płynnie i szybko zmieniać charakterystyki sygnału zagłuszającego oraz emitować sygnał w kilku kierunkach jednocześnie. Ponadto uszkodzenie pojedynczego elementu anteny AESA nie oznacza jej całkowitego wyłączania. Dzięki wykorzystaniu setek niezależnych modułów nadawczo-odbiorczych uszkodzenie jednych, nie wpływa na pracę pozostałych. Arexis wykorzystuje kilka anten AESA rozmieszczonych dookoła samolotu. Ich dokłada liczba jest niejawna i nie wiadomo, jak to będzie wyglądało w przypadku Eurofightera EK, ale wiadomo, że w Gripenie E są one zainstalowane m.in. w końcówkach skrzydeł i na stateczniku pionowym.

System instalowany w samolocie może być rozbudowany o zewnętrzne zasobniki walki elektronicznej. Składają się one z tych samych elementów co system instalowany wewnątrz kadłuba samolotu. Zainstalowanie systemu w zasobnikach pozwala na uzyskanie większej mocy zagłuszającej, a tym samym ochronę nie tylko samolotu-nosiciela, ale całej formacji myśliwców. W rywalizacji o kontrakt na zasobnik walki elektronicznej dla Eurofightera EK rywalizują także izraelski Rafael z zasobnikiem Sky Shield i niemiecki Hensoldt z zasobnikiem Kalaetron Attack.

Z systemem Arexis mogą być również zintegrowane pociski walki elektronicznej MBDA SPEAR-ER. W tym pocisku głowicę bojową zastąpiono modułem zakłócającym. W założeniu, po wystrzeleniu pocisk ma krążyć nad wyznaczonym celem, na przykład radarem i go zagłuszać. Jednak na zlecenie Szwecji MBDA opracowuje również drugi wariant tego pocisku. Będzie on wyposażony w głowicę nadawczo-odbiorczą, która po odebraniu sygnału z wrogiego radaru będzie ten sygnał delikatnie modyfikowała i wysyłała z powrotem powodując pojawienie się na radarze przeciwnika fałszywych wskazań dotyczących prędkości i innych parametrów.

Autor: Marcin Wołoszyk

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.