Problemy rosyjskiego lotnictwa. Przywracają nieużywane samoloty

Problemy rosyjskiego lotnictwa. Przywracają nieużywane samoloty21.04.2022 19:10
An-124 Rusłan; zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Getty Images | 2019 Anadolu Agency

Według doniesień medialnych, sankcje ekonomiczne wymusiły na Rosji przywrócenie nieużywanych od dawna samolotów pasażerskich An-148. Problemy rosyjskiego lotnictwa zaczęły się jednak dużo wcześniej i dotyczą również maszyn wojskowych.

Gdy w styczniu Moskwa wysyłała do Kazachstanu swoich żołnierzy, dziennik "Moskowskij Komsomolec" donosił o problemach rosyjskiego lotnictwa wojskowego (należy mieć oczywiście na uwadze, że obecnie gazeta ta jest bardziej powściągliwa w krytykowaniu rosyjskiej armii). Medium skupiło się wówczas na przestarzałych samolotach transportowych. Jak pisaliśmy na łamach WP Tech, żołnierze byli transportowani do Kazachstanu na pokładach leciwych Ił-76 i An-124 Rusłan.

Przestarzała flota samolotów transportowych

Pierwsza z wymienionych maszyn to jeden z najpopularniejszych rosyjskich samolotów transportowych. Masa własna niektórych wersji turboodrzutowego Ił-76 wynosi nawet 90 ton. Samoloty te są wykorzystywane głównie przez wojska powietrzno-desantowe. Latają na pułapach do 13 km, a ich prędkość maksymalna dochodzi do 900 km/h.

Maszyna jest napędzana czterema silnikami turboodrzutowymi Sołowiew D-30KP. Wymiary Ił-76 to: ok. 50 m rozpiętości skrzydeł, 47 m szerokości i blisko 15 m wysokości. Zasięg tych samolotów (w zależności od wersji) wynosi od 3650 km do 4400 km. Iły mogą transportować ładunek o łącznej masie do 40 ton.

An-124 Rusłan to z kolei wojskowa wersja czterosilnikowego, odrzutowego samolotu transportowego, którą zaprojektowano w ukraińskim biurze konstrukcyjnym Antonowa. Masa własna tej maszyny to aż 175 ton, a startowa – 392 tony. Oprócz wersji wojskowej, istnieją też cywilne warianty An-124. Produkcja maszyny rozpoczęła się w 1985 r. Warto wspomnieć, że "Rusłan" ustanowił kilka spektakularnych rekordów:

  • Samolot osiągnął pułap 10,75 km z ładunkiem o łącznej masie ponad 171 t;
  • W 1993 r. przetransportował najcięższy pojedynczy ładunek o masie 135,2 t (był to generator Siemensa wraz ze stelażem transportowym). Rekord został pobity w 2009 r. przez An-225 Mrija;
  • W ciągu 25,5 godziny wykonał bez międzylądowania przelot na trasie 20 150 km.

"Rusłan" jest napędzany dwuprzepływowymi silnikami odrzutowymi Łotariew D-18T, które pozwalają osiągać mu prędkość do 850 km/h. Zasięg maszyny to ponad 16 tys. km, a je pułap praktyczny wynosi 9,5 km. Samolot ma ok. 69 m długości, rozpiętość jego skrzydeł wynosi ok. 73 m.

Problemy rosyjskich zakładów produkcyjnych

Samoloty Ił-76 brały udział m.in. w radzieckiej operacji w Afganistanie. "Wtedy były to nowe wojskowe samoloty transportowe, a teraz są to stare radzieckie maszyny z lat 70. I 80. ubiegłego wieku. Ile jeszcze lat będą w stanie wykonywać takie zadania?" – zastanawiał się "MK".

Rosyjski dziennik podkreślał, że chociaż flota samolotów transportowych podlega ciągłym modernizacjom, to udział nowych maszyn wciąż jest bardzo mały ("MK" ocenia, że wynosi on maksymalnie 10 proc.).

W publikacji "MK" znalazły się również komentarze niewymienionych z nazwiska specjalistów z branży lotniczej, którzy wskazywali, że proces budowy nowych samolotów jest dziś w Rosji bardzo długi. Jak zauważył jeden z ekspertów, w najlepszych latach zakład produkujący samoloty Ił-76 wypuszczał nawet 72 maszyny rocznie.

Od tego czasu zmienił się sposób budowy tych samolotów (fabryki przeszły z montażu ręcznego na linie produkcyjne). Mimo to powstaje ich obecnie dużo mniej niż wcześniej. Rozmówca "MK" wskazywał, że rosyjskie zakłady wypuszczają ok. 4-5 maszyn rocznie, podczas gdy przy obecnych możliwościach liczba ta powinna być przynajmniej trzy razy wyższa. Specjalista nie pokusił się już jednak o próbę wyjaśnienia, dlaczego Rosja produkuje mniej samolotów, niż jest teoretycznie w stanie.

Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski

Zobacz także: Ukraina miała 3 tys. pocisków jądrowych. Dlaczego z nich zrezygnowała?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.