Aktywność Słońca jest dużo słabsza, niż podobnych gwiazd. I to nie jest dobra wiadomość

Aktywność Słońca jest dużo słabsza, niż podobnych gwiazd. I to nie jest dobra wiadomość

Źródło zdjęć: © fotoblogia
Arkadiusz Stando
01.05.2020 16:37

Astrofizycy przeprowadzili badanie pokazujące, jak wygląda aktywność Słońca na tle innych gwiazd. Wyniki są dość niejednoznaczne. Wygląda na to, że nasza gwiazda może aktualnie znajdować się w spokojniejszym okresie.

Naukowcy do swojego badania wykorzystali dane z dwóch urządzeń - teleskopu Keplera i sondy kosmicznej Gaia. Spośród 150 tysięcy gwiazd wyselekcjonowano 369 tych, które są podobne do Słońca. Mają porównywalną masę, rozmiar, skład chemiczny czy okres wirowania wokół własnej osi. Następnie poddano analizie ich aktywność magnetyczną.

Główną różnicą, jaką udało się zaobserwować, były cykle aktywności. Zdecydowana większość badanych gwiazd dużo częściej zmienia jasność, co w efekcie oznacza, że pokrywają się większą ilością czarnych plam, niż Słońce. Teoretycznie to powinno nas cieszyć. Te plamy nie stanowią dla nas niczego dobrego.

Słońce słabnie, a czarnych plam obserwujemy coraz mniej

W ostatnich latach liczba zaobserwowanych ciemnych plam na powierzchni Słońca maleje. Aktywność jest coraz słabsza. Gwiazdy podobne Słońcu wykazują znacznie większą aktywność. Naukowcy próbowali wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje. Jest kilka scenariuszy.

W pierwszym, po prostu istnieją różnice między naszym Słońcem, a innymi badanymi obiektami, z których nie zdajemy sobie sprawy. W drugim, jest trochę gorzej. Nasza gwiazda może wcale nie różni się od pozostałych, a jedynie znajduje się w innym momencie ewolucji. Słońce może być aktualnie "przyśnione", a kwestią czasu jest, kiedy powróci do stanu standardowej aktywności.

Póki co, pozostaje nam cieszyć się, że Słońce nie bombarduje nas niszczycielskim promieniowaniem, z którym nie poradziłoby sobie pole magnetyczne Ziemi. Badanie zostało opublikowane w prestiżowym magazynie naukowym "Science".