737 Max jednak nie poleci? Miażdżący raport amerykańskiego Senatu

Wadliwe oprogramowanie MCAS to tylko jeden z problemów jakie stoją przed Boeingiem. Raport amerykańskiego senatu nie pozostawia suchej nitki na gigancie i Federalnej Agencji Lotnictwa USA.

Boeing 737 MaxA Boeing 737 MAX airplane lands after a test flight at Boeing Field in Seattle, Washington, U.S. June 29, 2020.
Źródło zdjęć: © KAREN DUCEY / Reuters / Forum | RM, KAREN DUCEY / Reuters / Forum

Przypomnijmy, za najważniejszą przyczynę tragedii z udziałem Boeingów 737 MAX uznawane są błędy w oprogramowaniu MCAS. Śledztwo dotyczące tragedii w Indonezji w październiku 2018 r. i w Etiopii w marcu 2019 roku, w których zginęło łącznie 346 osób, nie pozostawiało złudzeń – system błędnie wyświetlał komunikat o drastycznie różniących się odczytach czujnika kąta natarcia.

Studio PlayStation 5 highlight: PrzeGryw – premiera konsoli PS5

MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) to system, który miał pomagać pilotom w opanowaniu maszyny: nos samolotu powinien automatycznie się opuszczać, gdy wykryje zbyt wysokie przeciągnięcie, a z powodu awarii, pochylało go w dół.

Wszystkie Boeingi 737 MAX zostały uziemione na 20 miesięcy. W listopadzie zapaliło się zielone światło i jedna z maszyn odbyła pierwszy testowy lot samolotu. W dodatku z pasażerami na pokładzie. Boeing 737 Max przebył trasę Dallas-Tulsa, a lot trwał 45 minut. Na koniec grudnia planowane były pierwsze loty komercyjne.

Nie wiadomo jednak czy do nich dojdzie. Jak wynika z raportu amerykańskiego senatu Federalna Agencja Lotnictwa USA (FAA) oraz Boeing miały manipulować wynikami testów 737 Max podczas ponownej certyfikacji.

Z raportu wynika, że gigant "niewłaściwie szkolił" niektórych pilotów testowych FAA, aby osiągnęli pożądane wyniki podczas ponownej certyfikacji. Jak informuje Verge, w ten sposób obie strony "próbowały ukryć ważne informacje, które mogły przyczynić się do tragedii 737 MAX".

102-stronicowy raport został opracowany przez Senacką Komisję Handlu, Nauki i Transportu i jest oparty na informacjach od 50 sygnalistów, wywiadach z pracownikami FAA i ponad 15 tys. stron dokumentów.

Do raportu odniosła się FAA pisząc, że "uważnie analizuje dokument", który jej zdaniem "zawiera szereg bezpodstawnych zarzutów". Z kolei Boeing oświadczył, że "traktuje ustalenia poważnie i będzie kontynuować przeglądanie raportu w całości".

Wybrane dla Ciebie

Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno
Berlin zdecydował. Nowa fabryka amunicji poza granicami kraju
Berlin zdecydował. Nowa fabryka amunicji poza granicami kraju
Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Dotarły. Nowe wyrzutnie rakietowe w polskiej armii
Dotarły. Nowe wyrzutnie rakietowe w polskiej armii
Potężne pociski. Zełenski poprosił Trumpa o dostawy
Potężne pociski. Zełenski poprosił Trumpa o dostawy
Ochotnicza Brygada "Chartija" z nowym sprzętem. Jest to koszmar Rosjan
Ochotnicza Brygada "Chartija" z nowym sprzętem. Jest to koszmar Rosjan
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Infinite Machine P1. "Cybertruck wśród skuterów" wkrótce na drogach
Infinite Machine P1. "Cybertruck wśród skuterów" wkrótce na drogach
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii