7 mało znanych faktów o niewidzalnym bombowcu F‑117

7 mało znanych faktów o niewidzalnym bombowcu F-117
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Bolesław Breczko

12.09.2017 15:26

Główna ideą, która stała za budową F-117, było uczynienie go "niewidocznym" dla radarów. Kanciasty kadłub samolotu ma za zadanie rozpraszać fale radarowe i w rezultacie czynić samolot trudno wykrywalnym. Dziś nazywamy to technologią stealth. Chociaż pierwszy samolot wykorzystujący tę technologię powstał w Stanach Zjednoczonych (właśnie F-117) to autorem idei, którą wykorzystuje był Rosjanin. W 1964 roku naukowiec ze Związku Radzieckiego opublikował badanie, w którym dowiódł, że to jak skutecznie obiekt jest widzialny na radarze zależy nie tylko od wielkości ale także od kształtu samolotu. Dało to podstawy do opracowania przez Amerykanów kanciastego kadłuba.

1 / 6

Płaskie powierzchnie to wina słabych komputerów

Obraz
© Domena publiczna

Kadłub F-117 składa się wyłącznie z idealnie płaskich powierzchni. Komputery w tamtym czasie nie miały wystarczająco dużo mocy, aby obliczyć skuteczną powierzchnię odbicia (ang. radar cross section) zakrzywionych powierzchni.

2 / 6

Komputer musiał stale korygować pozycję samolotu

Obraz
© Domena publiczna

Kanciasta sylwetka samolotu, choć dobrze rozpraszała fale radarowe, to bardzo źle wpływała na aerodynamikę F-117. Samolot był niestabilny do tego stopnia, że pokładowy komputer musiał 3 razy na sekundę korygować jego pozycję w powietrzu. Inaczej maszyna by się rozbiła.

3 / 6

Jeden samolot został wykryty i zestrzelony nad Jugosławią

Obraz
© Domena publiczna

Tylko jeden F-117 został zniszczony w walce. W 1999 roku samolot został zestrzelony nad Jugosławią przy pomocy radzieckiej rakiety S-125 Newa. Pilot katapultował się i został uratowany przez wojska NATO. Wrak samolotu można dziś oglądać w muzeum w Belgradzie.

4 / 6

64 sztuki przez 27 lat

Obraz
© Domena publiczna

Amerykanie zbudowali w sumie 64 sztuki F-117. Wzięły one udział w amerykańskiej inwazji w Panamie, operacji "Pustynna Burza" w Iraku, wojnie na bałkanach, oraz w wojnach w Afganistanie i Iraku po 2000 roku. F-117 zostały wycofane ze służby w 2008.

5 / 6

7 mało znanych faktów o niewidzalnym bombowcu F-117

Obraz
© Domena publiczna

Technologia stealth zastosowana w F-117 pozwoliła na zmniejszenie współczynnika odbicia fal radarowych 2500 razy w porównaniu z myśliwce F-15 Eagle.

6 / 6

Samolot powinien nazywać się A - 117

Obraz
© Domena publiczna

W nazewnictwie amerykańskich samolotów wojskowych litera F przeznaczona jest dla samolotów walki powietrznej (ang. F - fighter), np. F-15 Eagle. Natomiast samoloty szturmowe oznaczone są literą A (ang. A - attack), np. A-10 Thunderbolt. Zgodnie z tym nazewnictwem F-117, który nie jest przystosowany do walki w powietrzu, a do precyzyjnego atakowania celów naziemnych, powinien dostać literę A nie F. Skąd więc ta zmiana? W wywiadzie telewizyjnym, jeden z szefów projektu F-117, powiedział, że najlepsi piloci Sił Powietrznych USA, chętniej brali udział w oblotach nowego samolotu gdy ten miał w nazwie F, niż gdyby miał A.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (113)