Główna ideą, która stała za budową F-117, było uczynienie go "niewidocznym" dla radarów. Kanciasty kadłub samolotu ma za zadanie rozpraszać fale radarowe i w rezultacie czynić samolot trudno wykrywalnym. Dziś nazywamy to technologią stealth. Chociaż pierwszy samolot wykorzystujący tę technologię powstał w Stanach Zjednoczonych (właśnie F-117) to autorem idei, którą wykorzystuje był Rosjanin. W 1964 roku naukowiec ze Związku Radzieckiego opublikował badanie, w którym dowiódł, że to jak skutecznie obiekt jest widzialny na radarze zależy nie tylko od wielkości ale także od kształtu samolotu. Dało to podstawy do opracowania przez Amerykanów kanciastego kadłuba.
Płaskie powierzchnie to wina słabych komputerów
Kadłub F-117 składa się wyłącznie z idealnie płaskich powierzchni. Komputery w tamtym czasie nie miały wystarczająco dużo mocy, aby obliczyć skuteczną powierzchnię odbicia (ang. radar cross section) zakrzywionych powierzchni.
Komputer musiał stale korygować pozycję samolotu
Kanciasta sylwetka samolotu, choć dobrze rozpraszała fale radarowe, to bardzo źle wpływała na aerodynamikę F-117. Samolot był niestabilny do tego stopnia, że pokładowy komputer musiał 3 razy na sekundę korygować jego pozycję w powietrzu. Inaczej maszyna by się rozbiła.
Jeden samolot został wykryty i zestrzelony nad Jugosławią
Tylko jeden F-117 został zniszczony w walce. W 1999 roku samolot został zestrzelony nad Jugosławią przy pomocy radzieckiej rakiety S-125 Newa. Pilot katapultował się i został uratowany przez wojska NATO. Wrak samolotu można dziś oglądać w muzeum w Belgradzie.
64 sztuki przez 27 lat
Amerykanie zbudowali w sumie 64 sztuki F-117. Wzięły one udział w amerykańskiej inwazji w Panamie, operacji "Pustynna Burza" w Iraku, wojnie na bałkanach, oraz w wojnach w Afganistanie i Iraku po 2000 roku. F-117 zostały wycofane ze służby w 2008.
7 mało znanych faktów o niewidzalnym bombowcu F-117
Technologia stealth zastosowana w F-117 pozwoliła na zmniejszenie współczynnika odbicia fal radarowych 2500 razy w porównaniu z myśliwce F-15 Eagle.
Samolot powinien nazywać się A - 117
W nazewnictwie amerykańskich samolotów wojskowych litera F przeznaczona jest dla samolotów walki powietrznej (ang. F - fighter), np. F-15 Eagle. Natomiast samoloty szturmowe oznaczone są literą A (ang. A - attack), np. A-10 Thunderbolt. Zgodnie z tym nazewnictwem F-117, który nie jest przystosowany do walki w powietrzu, a do precyzyjnego atakowania celów naziemnych, powinien dostać literę A nie F. Skąd więc ta zmiana? W wywiadzie telewizyjnym, jeden z szefów projektu F-117, powiedział, że najlepsi piloci Sił Powietrznych USA, chętniej brali udział w oblotach nowego samolotu gdy ten miał w nazwie F, niż gdyby miał A.