Jeśli wydaje się wam, że nieustający rozwój elektroniki sprawił, że wszystkie urządzenia stają się coraz mniejsze, to jesteście w błędzie. Przemysł wciąż potrzebuje maszyn o gigantycznych rozmiarach, a pojazdy, które dorównują wysokością brytyjskiemu Big Ben'owi nie są wcale rzadkością. Zobaczcie pięć naprawdę olbrzymich maszyn.
Jeśli wydaje się wam, że nieustający rozwój elektroniki sprawił, że wszystkie urządzenia stają się coraz mniejsze, to jesteście w błędzie. Przemysł wciąż potrzebuje maszyn o gigantycznych rozmiarach, a pojazdy, które dorównują wysokością brytyjskiemu Big Ben'owi nie są wcale rzadkością. Zobaczcie pięć naprawdę olbrzymich maszyn.
Bagger 293
Bagger 293 to wyjątkowo potężna maszyna, która mierzy 96 metrów wysokości (czyli właściwie tyle, ile londyński Big Ben) i aż 225 metrów długości. Cała konstrukcja waży bagatela 14200 ton, co nie przeszkadza maszynie przemieszczać się samodzielnie. Dla porównania, przeciętny samochód klasy kompaktowej mierzy około 4 metrów długości i 1,5m wysokości. Bagger to nic innego, jak potężna koparka, która do obsługi potrzebuje pięciu osób. Jej zadaniem jest wydobywaniu urobku w kopalni węgla kamiennego zlokalizowanej w pobliżu niemieckiej miejscowości Hambach. Każdy z 20 zębów koparki mieści 15 metrów sześciennych materiału. Ten stalowy potwór w ciągu doby jest w stanie przenieść 240000 ton urobku. Jego rozmiary znacznie ograniczyły prędkość, z jaką może się poruszać - maksymalnie to 0,6 km/h.
Overburden Conveyor Bridge F60
Overburden Conveyor Bridge F60 to największa na świecie maszyna, która porusza się samodzielnie. Jej rozmiary robią wrażenie - jest wysoka na 60 metrów, długa na 502m i szeroka na 240m! Tak potężne urządzenie nie ma co marzyć o wzięciu udziału w biciu jakiegokolwiek rekordu prędkości - monstrum rozpędza się zaledwie do 0,78 km/h, ale dzięki temu i tak jest szybsze od Baggera293. Tak niewielka prędkość wynika również z masy, która wynosi 13600 ton. Do czego służy? W uproszczeniu Overburdena można nazwać gigantycznym taśmociągiem. Jego głównym zadaniem jest transportowanie urobku w jednej z niemieckich kopalni odkrywkowych.
TBM Bertha
Maszyna, która drążyła tunel pod drugą linię warszawskiego metra mierzyła 6,27 metra średnicy, 97 metrów długości oraz ważyła 615 ton. W porównaniu z Bertą była zaledwie jej niewielką kuzynką. Amerykańska maszyna mierzy bowiem aż 17 metrów średnicy i ważny około 7000 ton. Gigant został wykonany na zamówienie Departamentu Transportu stanu Waszyngton i wykorzystywana jest do budowy tunelu mającego stanowić część drogi Alaskan Way. Urządzenie zostało zaprojektowane i wykonane przez japońską firmę Hitachi, jednak ze względu na rozmiar Berty, jej końcowy montaż odbył się już na terenie USA.
Terex RH400
Terex RH400 to "zabawka" dla prawdziwych facetów, która została uznana za największą wolno jeżdżącą koparkę świata (nie potrzebuje ona jak np. Bagger kabli zasilających, czy specjalnych torów). To "maleństwo" mierzy 10 metrów wysokości, waży 1000 ton, a moc jego silnika to 4400KM. Koparka za pomocą swojej łyżki o pojemności aż 45 m3 z łatwością przenosi urobek o masie nawet 85 ton. Jeśli chcielibyście kupić jedną sztukę, to musicie przygotować na to 11 milionów dolarów.
Poduszkowiec SR.N4
SR.N4 to do tej pory największy poduszkowiec, który kiedykolwiek był wykorzystywany do transportu cywilnego. Maszynę o długości 40 metrów i wadze 190 ton zbudowała firma British Hovercraft Corporation. W pierwotnej wersji poduszkowiec mógł na swój pokład zabrać 254 osoby, a pokład transportowy składał się z czterech pasów mieszczących łącznie 30 samochodów osobowych. Po przebudowach ładowność zwiększono do 60 samochodów i 418 pasażerów, wzrosła jednak też waga, która wynosiła już 269 ton. Dlaczego Brytyjczycy zdecydowali się akurat na poduszkowiec? Jest to bardzo szybki środek transportu morskiego. SR.N4 mógł się rozpędzić do 154 km/h, jednak jego codzienną prędkością było 110 km/h.