5 najmocniejszych lokomotyw spalinowych na świecie
19.05.2015 | aktual.: 29.12.2016 08:18
Niektóre lokomotywy to prawdziwe monstra. Ich silniki są w stanie wygenerować z siebie moc rzędu ponad 8000 KM, dzięki czemu są w stanie ciągnąc za sobą nawet najcięższe składy. Przemieszczają się wszędzie tam, gdzie położenie trakcji elektrycznej jest nieopłacalne. Zebraliśmy w tym zestawieniu listę najmocniejszych lokomotyw spalinowych, jakie poruszają lub poruszały się po torach. Z racji różnych technologii w zestawieniu znajdują się zarówno lokomotywy zasilane olejem napędowym, jak i wyposażone w połączenie silnika diesla z turbiną gazową.
Niektóre lokomotywy to prawdziwe monstra. Ich silniki są w stanie wygenerować z siebie moc rzędu ponad 8000 KM, dzięki czemu są w stanie ciągnąc za sobą nawet najcięższe składy. Przemieszczają się wszędzie tam, gdzie położenie trakcji elektrycznej jest nieopłacalne. Zebraliśmy w tym zestawieniu listę najmocniejszych lokomotyw spalinowych, jakie poruszają lub poruszały się po torach. Z racji różnych technologii w zestawieniu znajdują się zarówno lokomotywy zasilane olejem napędowym, jak i wyposażone w połączenie silnika diesla z turbiną gazową.
Chiński "mały" gigant: China Railways HXN5 - 6250 KM
Lokomotywa HXN5 (oznaczana również jako GE ES59ACi) to napędzany silnikiem diesla pojazd zaprojektowany przez amerykański koncern General Electric oraz chińską firmę Qishuyan Locomotive and Rolling Stock Works. Pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej w roku 2008 i do tej pory powstało już 300 sztuk. Sercem lokomotywy jest szesnastocylindrowy silnik spalinowy, który generuje z siebie moc 6250 KM. Pozwala to lokomotywie rozpędzić skład do prędkości 125 km/h. Siła pociągowa to aż 620 kN przy ruszaniu lub 565 kN w pracy ciągłej.
USA: GE AC6000CW - 6250 KM
Na drugim miejscu znalazła się amerykańska lokomotywa GE AC6000CW. Mimo identycznej mocy jak jej chińska koleżanka, ma ona wyższą siłę pociągową. Ta lokomotywa dysponuje na haku mocą rzędu 890 kN przy ruszaniu oraz 740 kN mocy ciągłej. W zależności od modelu i lat produkcji montowano w tym spalinowozie trzy rodzaje silników: GE 7FDL16, 7HDL16, GEVO-16. Pojemność zbiornika paliwa wynosi aż 23000 litrów oleju napędowego, a maksymalna prędkość do jakiej może się rozpędzić lokomotywa to 75 km/h.
China Railways HXN3 - 6300 KM
Kolejną lokomotywą na liście jest chiński produkt oznaczony symbolem HXN3. Pojazd wyposażono w szesnastocylindrowy silnik diesla, który dysponuje mocą 6300 KM. Pozwala to lokomotywie na rozpędzie się do prędkości 120 km/h oraz wygenerowanie siły pociągowej rzędu 620 kN. Jak do tej pory (od roku 2008) wyprodukowano łącznie 332 egzemplarze.
EMD DDA40X Centennial - 6600 KM
Za najmocniejszą lokomotywę na świecie wyposażoną w silnik diesla uznaje się EMD DDA40X wyprodukowaną przez firmę General Motors Electro-Motive Division. Konstruktorzy projektując lokomotywę zastosowali dość prosty zabieg - połączyli dwa zespoły napędowe w jeden pojazd i zakończyli go kabiną sterującą. W ten sposób powstało monstrum ważące 250 ton i wywierające nacisk na jedną oś rzędu 30 ton. Centennial dysponował mocą 6600 KM, potrafił się rozpędzić do prędkości 90 km/h, a jego zapas paliwa wynosił ponad 31000 litrów. EMD DDA40X jest także posiadaczką tytułu najdłuższej jednoczłonowej lokomotywy na świecie - mierzy 30 metrów. Łącznie wyprodukowano 47 egzemplarzy.
GTEL 8500 "Big Blow" - 8469 KM (maksymalnie 10000 KM)
Absolutną rekordzistką jeśli idzie o generowaną moc jest lokomotywa GTEL 8500 "Big Blow". Ciekawostką jest, że zasilana była bardzo ciężkim paliwem typu Bunker C (zbliżonym do Mazutu). Paliwo to zmieniało swoje właściwości w zależności od temperatury - im niższa, tym bardziej gęstniało. Z tego powodu w zbiornikach paliwa zainstalowano grzałki, które podgrzewały je do temperatury około 90 stopni C. Paliwo zasilało turbinę gazową, która generowała z siebie moc 8469 KM. Co ciekawe, w chłodniejsze dni, przy wyższej gęstości powietrza turbina mogła z siebie wygenerować moc nawet 10000 KM. Lokomotywa składała się z dwóch części. W pierwszej (czołowej) znajdowała się kabina sterująca oraz pomocniczy silnik diesla. W drugiej umieszczono natomiast turbinę oraz generatory zasilające silniki trakcyjne. Lokomotywa mogła się rozpędzić do prędkości 105 km/h, a jej siła pociągowa wynosiła ponad 944 kN.