20 lat temu tajemnicze meteoryty spadły na Ziemię. Przywiozły ze sobą "ładunek"

Naukowcy nie mogą wyjść z podziwu. Na dwóch meteorytach różnego pochodzenia znaleźli materię niezbędną do powstania życia. Może ona mieć nawet 4,5 miliarda lat.
Takie kryształy znajdowały się w meteorytach.
Takie kryształy znajdowały się w meteorytach. (Twitter)

Dwie kosmiczne skały, pochodzące z różnych źródeł, rozbiły się na Ziemi w 1998 roku. Przywiozły ze sobą zaskakujący ładunek. Odkryto na nich między innymi wodę oraz mieszaninę złożonych związków organicznych takich jak aminokwasy czy węglowodory.

Meteoryty odkryto już 20 lat temu, ale w tamtym czasie nie posiadano odpowiedniej technologii, aby je dokładnie zbadać. Te zaskakujące "ładunki" na skałach udało się zauważyć dzięki połączeniu sił UK Open University i NASA Johnson Space Centre w Texasie.

Naukowcy skorzystali z bardzo czułych spektrometrów, które umożliwiają wykrycie różnych cząsteczek, w zależności od ich rozmiarów. Skorzystali także z wyposażenia NanoSIMS, które pozwala naukowcom na badanie składu chemicznego między innymi "kosmicznych śmieci".

Aminokwasy znaleziono w kryształach soli, które były w meteorytach. Naukowcy musieli zachować szczególną ostrożność, aby ich nie uszkodzić ani nie zanieczyścić. Dowodząca zespołem badawczym, dr Queenie Chan informowała, że badania zostały przeprowadzone w jednym z najbardziej sterylnych laboratoriów na świecie. Nawet pył w powietrzu mógłby zmienić wynik badań.

Kryształki soli są niebieskie, wręcz szafirowe i mierzą około dwóch milimetrów. Chan opisuje je jako małe pudełeczka pełne organicznych związków i materii niezbędnej do powstania życia. Biorąc pod uwagę te wszystkie informacje, można wysunąć teorię, że meteoryty takie jak te miały wpływ na powstanie życia na Ziemi.