Dałeś się nabrać na konkurs SMS-owy albo oszustwo na Facebooku? Oto, jak możesz się teraz bronić

Dałeś się nabrać na konkurs SMS‑owy albo oszustwo na Facebooku? Oto, jak możesz się teraz bronić

Dałeś się nabrać na konkurs SMS-owy albo oszustwo na Facebooku? Oto, jak możesz się teraz bronić
Źródło zdjęć: © WP.PL
Bolesław Breczko
18.01.2017 16:29, aktualizacja: 19.01.2017 10:30

Jako użytkownicy telefonów komórkowych jesteśmy narażeni na oszustwa i próby wyłudzenia. Oszuści stosują coraz bardziej podstępne techniki, aby wyciągnąć od nas pieniądze. Oto co należy zrobić, jeśli padliśmy ofiarą oszustwa.

Wiele ostatnio pojawiających się przekrętów polega na takim oszukaniu właściciela numeru, aby ten wysłał SMS-a premium lub zapisał się do płatnej usługi. Można temu przeciwdziałać, blokując u operatora sieci możliwość wysyłania SMS-ów premium, jednak nie można zablokować ich otrzymywania. Dlatego jeśli już wysłaliśmy taki SMS lub zapisaliśmy się do płatnej usługi, to to rozwiązanie nic nam nie da.

Jeśli daliśmy się nabrać i zapisaliśmy się do płatnej usługi (tak jak w przypadku oszustwa na Lotto), trzeba się z niej jak najszybciej wypisać. Niestety nie ma jednej reguły co do tego, jak można rezygnować z takich usług, a każdy dostawca ma na to inny sposób. Czasem wystarczy wysłać SMS z tekstem STOP, a czasem napisać e-mail na podany przez dostawcę adres. O tym, jak zrezygnować z usługi, jej dostawca powinien poinformować w SMS-ie oraz w publicznie dostępnym regulaminie. W przypadku sytuacji, gdy użytkownicy zapisywali się myśląc, że wygrali w konkursie Lotto, należy wysłać SMS o treści STOP QUIZ na numer 60696.

Jeśli już wydaliśmy pieniądze na SMS-y premium, możemy próbować domagać się zwrotu u naszego operatora sieci. Ten jednak niechętnie zwraca pieniądze, argumentując to tym, że użytkownicy świadomie zapisują się do usług premium. W przypadku starania się o zwrot ważne jest, aby mieć jak największą liczbę dokumentów takich jak zapisane SMS-y, zrzuty ekranu, czy e-maile z wiadomościami do operatora usługi.

Jeśli padliśmy ofiarą oszustwa, możemy też poszukać pomocy u swojego rzecznika konsumentów, a jeśli chcemy walczyć z takimi oszustami, to możemy sprawę zgłosić do Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz do prokuratury. W obu wypadkach także warto mieć jak najdokładniejszą dokumentację oszustwa.

O tym, jak rozpozać numery premium dowiesz się tutaj.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)