Żywiołowa sprzedaż tabletów i netbooków

Żywiołowa sprzedaż tabletów i netbooków

Żywiołowa sprzedaż tabletów i netbooków
Źródło zdjęć: © Asus
27.07.2010 15:39

Dwie firmy analityczne przedstawiły nowe prognozy sprzedaży netbooków i tabletów. Według Abi Research w roku 2010 sprzedanych zostanie 60 milionów netbooków, a w roku 2013 ta liczba ma ulec podwojeniu.

Dwie firmy analityczne przedstawiły nowe prognozy sprzedaży netbooków i tabletów. Według Abi Research w roku 2010 sprzedanych zostanie 60 milionów netbooków, a w roku 2013 ta liczba ma ulec podwojeniu.

Osłabienie trwającej od 200. roku tendencji wzrostowej może nastąpić dopiero około 2014 roku – ale zdaniem IDC i Gartnera sprzedaż netbooków już w poprzednim kwartale przestała rosnąć szybciej od sprzedaży innych komputerów (po około 70-procentowym wzroście w pierwszych trzech miesiącach). Netbooki zajęły około 20 procent ogólnego rynku komputerów przenośnych.

Obraz
© Netbooki Asus EeePC z serii Seashell (fot. Asus)

Firma iSuppli podniosła z kolei prognozy sprzedaży iPada do 12,9 milionów sztuk w tym roku, 36,5 milionów w przyszłym i 50,4 milionów sztuk w roku 2012. Koncern Apple według własnych deklaracji w ciągu trzech pierwszych miesięcy od rynkowego debiutu sprzedał 3,2. miliona iPadów. Segment rynku określany często mianem "tabletów multimedialnych" jest obecnie zajęty przede wszystkim przez iPady. Konkurencyjne produkty – takie jak Archos 7, Joojoo, WeTab czy 1&1 Smartpad – są albo sprzedawane w niewielkich ilościach, albo wręcz w ogóle nieosiągalne w sklepach. Dopiero jesienią (bądź nawet w przyszłym roku) mają się pojawić kolejne tablety, pracujące już z Androidem 3.0 oraz urządzenia HP z systemem webOS 2.0.

Praktycznie nie da się oszacować, ile osób wybiera tablet zamiast netbooka. Dla wielu nabywców netbooków ważna nie jest wyłącznie przenośność sprzętu; chcą oni po prostu nabyć mały notebook z systemem Windows. Dlatego też Acer i Asus stosunkowo szybko wycofały z oferty netbooki działające pod Linuksem i zastąpiły je modelami windowsowymi. Pewną rolę odgrywa także cena: większość netbooków kosztuje od 20. do 400 euro, a za iPada trzeba płacić powyżej 500 euro.

Obraz
© Tablet Archos 7 (fot. Archos)

Cechy charakterystyczne netbooków, tabletów i smartfonów – czyli trzeciej gwałtownie rozwijającej się kategorii produktów przenośnych – są tak różne, że raczej nie ma sensu mówić o szkodach wyrządzanych jednym urządzeniom przez inne. Klienci czerpią korzyści z tego, że pojawiają się produkty coraz lepiej dostosowane do ich potrzeb; to, kto komu i jaką część rynku wyrwał, interesuje tylko producentów i akcjonariuszy.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)