Zeroemisyjność w branży mediów. Czym jest i jak wpływa na środowisko?

Wydawnictwa internetowe oraz agencje mediowe coraz częściej podejmują temat rozwiązań przyjaznych dla środowiska. Szczególne znaczenie ma tutaj pojęcie zeroemisyjności. Czym jest "zerowa emisja" oraz jakie działania w jej kierunku mogą podjąć media?

Pod pojęciem zeroemisyjności kryją się więc wszelkie działania, które mają na celu zminimalizowanie lub całkowite ograniczenie emisji CO2.
Pod pojęciem zeroemisyjności kryją się więc wszelkie działania, które mają na celu zminimalizowanie lub całkowite ograniczenie emisji CO2.
Źródło zdjęć: © Pexels

03.04.2023 12:30

W obliczu katastrofy klimatycznej wszelkie inicjatywy na rzecz ochrony planety nabierają jeszcze większego znaczenia. Odpowiedź na negatywne skutki działalności ludzkiej w ostatnich dziesięcioleciach stanowi między innymi zeroemisyjność.

Zeroemisyjność. Czym jest?

Pojęcie "zerowej emisji" bardzo często pojawia się w dyskusjach na temat ochrony środowiska oraz zmniejszania pokłosia katastrofy ekologicznej. Czym dokładnie jest zeroemisyjność?

Termin ten ściśle związany jest ze śladem węglowym, czyli sumą emisji gazów cieplarnianych do środowiska. Pod pojęciem zeroemisyjności kryją się więc wszelkie działania, które mają na celu zminimalizowanie lub całkowite ograniczenie owej emisji – zaliczamy do nich przede wszystkim korzystanie z odnawialnych źródeł energii oraz dążenie do równowagi pomiędzy emisją dwutlenku węgla do atmosfery a pochłanianiem z niej CO2.

Branża mediów a zeroemisyjność

Działania z zakresu zeroemisyjności mogą zostać z powodzeniem wprowadzone przez branżę mediów – wydawnictwa internetowe, agencje mediowe itp. mają szansę stać się istotną częścią zielonej transformacji.

Zmiany na lepsze mogą być wprowadzane od małych kroków, na przykład świadomego wyboru ekologicznych materiałów eksploatacyjnych oraz sprzętów biurowych. Największe znaczenie w dążeniu do neutralności klimatycznej ma jednak korzystanie z odnawialnych źródeł energii, między innymi do zasilania serwerowni oraz produkcji reklam. Konieczne jest także odejście od paliw kopalnych na pozostałych etapach działalności branży mediów, między innymi na etapie transportu oraz łańcucha dostaw. To właśnie te działania mają realnie największy wpływ na polepszenie kondycji naszej planety.

Należy mieć na uwadze, że cała branża medialna oraz reklamowa ma ogromne znaczenie w kontekście emisji CO2. Według badań przeprowadzonych przez BBC do 2025 r. technologie cyfrowe, a w tym planowanie i kupowanie mediów, będą wytwarzać aż 8 proc. wszystkich gazów cieplarnianych emitowanych do atmosfery, czyli dwa razy więcej niż cały przemysł lotniczy.

Wirtualna Polska w dobie zielonych zmian

Działania prowadzące w kierunku zeroemisyjności zostały podjęte również przez Wirtualną Polskę. Warto podkreślić, że WP jest pierwszym polskim wydawcą internetowym, który do zasilania serwerów wykorzystuje jedynie energię ze źródeł odnawialnych. Co więcej, spółka jest także właścicielem trzech farm fotowoltaicznych. Wszystkie te działania umożliwiają emitowanie w pełni zeroemisyjnych reklam.

– W całej Grupie WP przy zasianiu serwerów nie korzystamy z innej energii niż zielona, a dodatkowo sami taką produkujemy. - mówi Przemysław Mańkowski, VP Sales Wirtualnej Polski Media S.A. - To nie tylko wyróżnia nas na rynku mediów, ale jednocześnie pozwala zaproponować naszym partnerom unikatowe możliwości. Wiemy, jak ważne jest dla nich prowadzenie biznesu w sposób zrównoważony, pozwalający chronić klimat. Kampanie w Wirtualnej Polsce otwierają w tym zakresie zupełnie nowe możliwości.

Aleksandra Michaliszyn

Komentarze (9)