Wycięliśmy już ponad połowę drzew. Naukowcy wiedzą, jak to powstrzymać

Wycięliśmy już ponad połowę drzew. Naukowcy wiedzą, jak to powstrzymać

Drewno z drukarek 3D może być przełomem
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Peter
24.12.2022 14:01, aktualizacja: 24.12.2022 18:38

Globalne badanie lasów ujawniło, że od początku istnienia ludzkiej cywilizacji wycięliśmy już 54 proc. wszystkich drzew na Ziemi. Naukowcy opracowali technologię, która może zakończyć wylesianie.

Niekontrolowane wylesianie jest jedną z głównych przyczyn fal upałów, susz czy tsunami. Codziennie w dużych ilościach drzewa są ścinane do produkcji np. papieru, wosku, lekarstw, gumy i oczywiście mebli. Ciężko wyobrazić sobie bez nich życie, ale naukowcy zapewniają, że mają pomysł, jak ograniczyć wycinkę drzew bez konieczności rezygnacji z różnych dóbr.

Badanie opublikowane jeszcze w maju 2022 roku pozwoliło naukowcom MIT rozpocząć prace nad drewnem z drukarek 3D. Ostatnie wyniki przyniosły zaskakująco dobre rezultaty i udało się wyhodować pierwsze próbki, które zaskakują wszechstronnością. Zdaniem ekspertów jest to ważny krok w ograniczeniu wycinki naturalnego surowca.

Autorzy badania stworzyli w swoim laboratorium drewno z komórek rośliny Zinnia elegans, popularnie zwanej cynią zwyczajną. Jednak co najistotniejsze, drewno może być zmieniane w niemal dowolny sposób. To pozwoliło na biodrukowanie drewnianych elementów o dowolnym kształcie i rozmiarze. W skrócie, jeśli potrzebujesz drewnianego stołu, możesz bezpośrednio wyprodukować drewniany stół z komórek.

Hodowane w ten sposób drewno można kształtować już na etapie wczesnego wzrostu, podając roślinie różne hormony w zmiennych proporcjach. W ten sposób można osiągnąć nie tylko różne kształty, ale także inne cechy fizyczne, mechaniczne i chemiczne. Naukowcy nie kryją, że widzą w swoich badaniach liczne korzyści nie tylko dla człowieka, ale także dla planety:

"(Nasza) ostatnia praca zaproponowała nowatorskie podejście do generowania drukowanych w 3D, przestrajalnych materiałów roślinnych z kultur komórkowych, które mogą zmniejszyć ilość odpadów, zwiększyć plony i tempo produkcji. Przy tym ograniczają zmiany w środowisku, ponieważ kultury są generowane z próbek roślin, a nie z całych roślin", możemy przeczytać na łamach Science Direct.

Po ukończeniu pracy badawczej w MIT, główna autorka Ashley Beckwith założyła firmę o nazwie FORAY bioscience, aby dalej rozwijać nowe technologie i metody uprawy drewna bez ścinania drzew. Wspomniane powyżej badania to dopiero początek, a naukowcy już mają w planie kolejne testy.

Klaudia Stawska, współpracownik WP Tech