Wielka asteroida mogła uderzyć w Ziemię 13 tys. lat temu. Są nowe dowody

Wielka asteroida mogła uderzyć w Ziemię 13 tys. lat temu. Są nowe dowody
Źródło zdjęć: © Fotolia
Bolesław Breczko
06.10.2019 10:52, aktualizacja: 06.10.2019 12:22

Asteroida uderzyła w Ziemię. Nowe dowody z Południowej Afryki wskazują na to, że miało to miejsce 12800 lat temu. Zderzenie zapoczątkowało globalne wymieranie dużych zwierząt, a także ludzi pierwotnych.

Nowe dowody opublikowane w czasopiśmie naukowym Palaeontologia Africana wskazują na obecność platyny w ziemi wydobytej z miejsca badawczego w RPA. Platyna odnaleziony w glebie Południowej Afryki datowana jest na okres plejstocenu, który zakończył się ok 11 tys. lat temu.

Platyna jest obecna w meteorytach. Odpowiednio duży obiekt, uderzając w Ziemię, mógłby pokryć tym metalem znaczny teren. Według Francisa Thackeray'ego z Witwatersrand z RPA obecność platyny w Republice Południowej Afryki jest kolejnym dowodem na hipotezę zwaną "uderzeniem w okresie młodszego driasu". Hipoteza ta zakłada, że duży obiekt kosmiczny (o średnicy ok 4 km) rozpadł się przed uderzeniem w Ziemię na kilka obiektów i spadł na różnych kontynentach. Hipotezę te mają potwierdzać inne odkrycia złóż platyny datowanych na okres plejstocenu. Są to obszary w Ameryce Północnej i Europie z mniejszymi obszarami w Ameryce Południowej i teraz w Afryce.

Hipoteza uderzenia w młodym driasie pokrywa się z okresem wymierania dużych gatunków zwierząt. Około 11 tys. lat temu wyginęły m.in. mamuty, gigantyczne płaskonose niedźwiedzie, szablozębe kotowate, wielkie leniwce, amerykańskie lwy i inne duże zwierzęta.