Wielka asteroida mogła uderzyć w Ziemię 13 tys. lat temu. Są nowe dowody

Asteroida uderzyła w Ziemię. Nowe dowody z Południowej Afryki wskazują na to, że miało to miejsce 12800 lat temu. Zderzenie zapoczątkowało globalne wymieranie dużych zwierząt, a także ludzi pierwotnych.
Asteroida zbliża się do Ziemi
Asteroida zbliża się do Ziemi (Fotolia)
ycipk-y5r7us

Nowe dowody opublikowane w czasopiśmie naukowym Palaeontologia Africana wskazują na obecność platyny w ziemi wydobytej z miejsca badawczego w RPA. Platyna odnaleziony w glebie Południowej Afryki datowana jest na okres plejstocenu, który zakończył się ok 11 tys. lat temu.

Zobacz też: Chile. Coś uderzyło w Ziemię. Naukowcy: "To nie był meteoryt"

Platyna jest obecna w meteorytach. Odpowiednio duży obiekt, uderzając w Ziemię, mógłby pokryć tym metalem znaczny teren. Według Francisa Thackeray'ego z Witwatersrand z RPA obecność platyny w Republice Południowej Afryki jest kolejnym dowodem na hipotezę zwaną "uderzeniem w okresie młodszego driasu". Hipoteza ta zakłada, że duży obiekt kosmiczny (o średnicy ok 4 km) rozpadł się przed uderzeniem w Ziemię na kilka obiektów i spadł na różnych kontynentach. Hipotezę te mają potwierdzać inne odkrycia złóż platyny datowanych na okres plejstocenu. Są to obszary w Ameryce Północnej i Europie z mniejszymi obszarami w Ameryce Południowej i teraz w Afryce.