Więcej komputerów w naszych domach
03.07.2009 12:31, aktual.: 03.07.2009 12:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
65 proc. Polaków ma w domu komputer, a 56 proc. dostęp do internetu. W ostatnim roku zarówno liczba gospodarstw domowych wyposażonych w komputer, jak i odsetek osób mogących korzystać w domu z internetu wzrosły o 8 punktów procentowych
65 proc. Polaków ma w domu komputer, a 56 proc. dostęp do internetu. W ostatnim roku zarówno liczba gospodarstw domowych wyposażonych w komputer, jak i odsetek osób mogących korzystać w domu z internetu wzrosły o 8 punktów procentowych - wynika z sondażu CBOS. Jak napisano w opracowaniu badania, wyposażenie gospodarstw domowych w komputery i internet jest związane z wykształceniem i sytuacją materialną, a także z wiekiem respondentów. Wraz ze wzrostem wykształcenia i poprawą warunków materialnych rośnie prawdopodobieństwo, że w gospodarstwie domowym jest komputer oraz internet.
Zauważalne są różnice między miastem a wsią. Na wsi dostęp do sieci ma 4. proc. badanych, natomiast w miastach, niezależnie od ich wielkości - 62 proc.
Blisko połowa ankietowanych (4. proc.) deklaruje, że używa internetu przynajmniej raz w tygodniu.
Według CBOS, korzystanie z internetu jest silnie uzależnione od cech społeczno-demograficznych. "Najmłodsi respondenci w zdecydowanej większości korzystają z sieci, wśród najstarszych są to tylko pojedyncze osoby. Wiek graniczny to 4. lat: wśród osób młodszych większość łączy się z siecią, wśród starszych - mniejszość" - napisał CBOS.
W ciągu ostatniego roku wzrosła liczba osób, które deklarują, że kupiły coś za pośrednictwem serwisów internetowych. Co trzeci badany (3. proc.) deklaruje, że dokonał takiego zakupu. Rok temu taką deklarację składał co czwarty ankietowany (25 proc.). Wśród internautów większość dokonała zakupu w sieci (w ub.r. było to 57 proc. badanych, w tym - 67 proc.). Co dziesiąty respondent (10 proc.) deklaruje, że coś sprzedał w internecie.
Przez internet najczęściej kupowano odzież lub obuwie, a także sprzęt elektroniczny i artykuły motoryzacyjne. Rzadziej przedmiotem zakupu były książki, płyty, artykuły dziecięce, programy komputerowe, bilety oraz pliki muzyczne. Nieliczni kupili w ten sposób artykuły spożywcze lub leki.
Wzrósł w ostatnim roku także odsetek - z 1. do 20 proc. - osób korzystających z usług bankowych dostępnych przez internet. Wśród internautów 41 proc. ma konto dostępne przez internet.
Darmowe programy, muzykę, filmy ściągało w miesiącu poprzedzającym badanie 2. proc. ankietowanych (wśród internautów 45 proc.).
Co trzeci badany (3. proc.) zarejestrował się w jakimś portalu społecznościowym. Wśród internautów zrobiło to dwie trzecie (62 proc.).
Niemal jedna czwarta dorosłych internautów (2. proc.) poznała kogoś przez internet. Z osobą poznaną w ten sposób spotkało się osobiście 13 proc. internautów.
- proc. internautów korzysta z komunikatorów tekstowych. 41 proc. internautów używa komunikatorów głosowych.
- proc. internautów czyta internetowe wersje gazet lub czasopism, 41 proc. słucha przez internet radia, a 38 proc. ogląda filmy lub telewizję.
8 proc. internautów prowadzi bloga lub własną stronę internetową; 2. proc. - czyta blogi na tematy polityczne, a 39 proc. - na tematy niezwiązane z polityką.
Według CBOS, zarówno osoby o poglądach prawicowych, jak i lewicowych jednakowo często sięgają do blogów politycznych. Częściej czytają je mężczyźni niż kobiety. Blogi niezwiązane z polityką jednakowo często czytają mężczyźni i kobiety.
Sondaż przeprowadzono w dniach 28 maja - 2 czerwca 2009 r. na reprezentatywnej 1038-osobowej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.