Urządzenie wielofunkcyjne - partner nie tylko do pracy

Wielozadaniowy sprzęt łączący drukarkę oraz skaner to doskonałe rozwiązanie do domu i biura. Pozwala na drukowanie, kserowanie i skanowanie, a przy tym ma niewielkie wymiary i często można go nabyć w przystępnej cenie. Na co zwrócić uwagę, by zapewnić sobie komfort pracy?

Urządzenie wielofunkcyjne to doskonały wybór do biura i domu
Urządzenie wielofunkcyjne to doskonały wybór do biura i domu
Źródło zdjęć: © Pixabay

30.11.2021 | aktual.: 06.03.2024 21:21

Drukarka laserowa czy atramentowa?

To najważniejszy element biurowych i domowych kombajnów. Różnica pomiędzy rodzajami druku wynika nie tylko z jego technologii, ale przede wszystkim z kwestii eksploatacyjnych. W przypadku urządzeń laserowych koszt zakupu tonera jest znacznie wyższy niż wkładów lub butelek z atramentem. Z drugiej strony - pozwala on na znacznie więcej wydruków niż tusz. Niezależnie od wyboru, przed zakupem warto zwrócić uwagę na ceny materiałów i na to, czy są oferowane zamienniki. Trzeba jednak pamiętać, że nawet w przypadku firm zewnętrznych różnią się one jakością i mimo wszystko nie należy kierować się ceną, a ta nawet przy najwyższej klasy produktach będzie atrakcyjna.

Kolejna różnica tkwi w efektach. W przypadku tańszych urządzeń, kiedy od razu złapiemy za kartkę, to tusz może lekko się rozmazać. Wydruk z drukarki laserowej będzie oferował lepszą czytelność i można od razu schować go na przykład do segregatora. Laser przegrywa jednak przy druku w kolorze, gdzie tusz odznacza się lepszym odwzorowaniem kolorów.

Trzecia kwestia to szybkość wydruku. Urządzenia atramentowe co prawda są coraz szybsze i bardziej zaawansowane, ale mimo wszystko te z pułapu cenowego poniżej 1 tys. zł charakteryzują się dwa razy wolniejszym drukiem niż laserowe odpowiedniki. Jeżeli chcecie jeszcze więcej zaoszczędzić, to dobrym pomysłem jest zwrócenie uwagi na to, czy na liście funkcji znajduje się druk dwustronny.

Skaner i spółka

Istotnym elementem sprzętów wielofunkcyjnych jest skaner, a jego najważniejszy parametr to rozdzielczość optyczna. Oznacza ona dokładność, z jaką będzie on działał. Warto wybrać możliwie jak największą, ale na przykład do skanowania dokumentów w zupełności wystarczy 1200 x 1200 dpi. Często spotyka się także 600 x 600 dpi oraz 1200 x 2400 dpi. Kolejna kwestia to kopiowanie i tutaj rozdzielczość może być nieco inna, choć nadal proces ten opiera się na wykorzystaniu skanera, ale różnica jest niewielka.

Wyróżniamy dwa rodzaje technologii skanerów - CCD oraz CIS. Ten pierwszy ma bardziej skomplikowaną budowę i składa się z układu soczewek, matrycy i lampy fluorescencyjnej. Jest ona wolniejsza i bardziej energochłonna, ale jednocześnie zapewnia lepsze odwzorowanie kolorów, co warto wziąć pod uwagę, jeśli zamierzacie skanować zdjęcia. Skanery CIS wykorzystują diody LED w kolorach czerwonym, zielonym i niebieskim. Są szybsze i potrzebują mniej prądu. To dobre rozwiązanie, jeżeli będziecie archiwizować i powielać dokumenty lub na przykład rysunki techniczne.

Obecnie urządzenia wielofunkcyjne są wyposażone w moduły WiFi. Dzięki temu można drukować przy pomocy sieci nie tylko z komputera, ale również smartfona. Pozostałe funkcje podążające za podłączeniem do internetu to przechowywanie skanów w chmurze lub wysyłanie ich w wiadomościach e-mail z poziomu drukarki. Tutaj oczywiście wszystko zależy od producenta i konkretnego modelu.

Jak widać, wybór nie należy do najtrudniejszych. Zanim jednak dokonacie zakupu, najlepiej przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie, ile stron miesięcznie zamierzacie drukować. Należy także zwrócić uwagę na koszty materiałów eksploatacyjnych, parametry skanera oraz oferowane funkcje sieciowe, które zwiększą komfort pracy.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)