Ultragorący Neptun. Nigdy wcześniej nie znaleziono podobnej planety

Ultragorący Neptun - wizualizacja
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Ricardo Ramirez
24.09.2020 08:53

Ultragorący Neptun to nowa planeta, do której odkrycia przyczynili się astronomowie z University of Warwick. Temperatura na jej powierzchni przekracza 1700 stopni Celsjusza, a pełne okrążenie wokół gwiazdy zajmuje mniej niż ziemski dzień.

Zwykle egzoplanety krążące tak blisko swojej gwiazdy są albo gazowymi olbrzymami, znanymi jako "gorące Jowisze", albo mniejszymi, skalistymi planetami, takimi jak Ziemia, Merkury, Mars i Wenus. Tym razem przyszła pora na "ultragorącego Neptuna", który jest jedynym znanym reprezentantem nowej kategorii planet.

Współodkrywcami ultragorącego Neptuna są astronomowie z University of Warwick, którzy swoje badania opublikowali w Nature Astronomy. Planeta znajduje się w pobliżu gwiazdy LTT 9779, a temperatura na jej powierzchni przekracza 1700 stopni Celsjusza. Dla porównania temperatura na Słońcu wynosi ok. 5500 stopni Celsjusza, a na Merkurego czy Wenus, które znajdują się najbliżej naszej gwiazdy - nie dochodzi do 480 stopni Celsjusza.

Ultragorący Neptun - pierwsza taka planeta

Co ciekawe ultragorący Neptun, czyli planeta LTT 9779B został wykryty w miejscu, gdzie obiekty rozmiarów Neptuna znaleźć można bardzo rzadko. "Lodowe olbrzymy, jak Neptun zdarzają się często. Jednak nigdy nie zaobserwowaliśmy ich tak blisko gwiazd", wyjaśnia astronom James Jenkins z Uniwersytetu Chile.

Naukowcy szacują, że masa obiektu jest dwukrotnie większa od masy Neptuna z Układu Słonecznego, ale sam rozmiar jest niewiele większy. Oznacza to, że oba ciała niebieskie mają podobną gęstość. Badacze oszacowali również, że masa samego jądra ultragorącego Neptuna jest 28-krotnie większa od masy Ziemi, a jej atmosfera stanowi 9 proc. planety.

Obiekt okrąża gwiazdę LTT 9779 w zaledwie 19 godzin i orbituje w odległości ok 2,5 mld km od gwiazdy. To zaledwie 1,6 proc. odległości między Ziemią a Słońcem. Ze względu na intensywność promieniowania gwiazdy, planeta, zdaniem badaczy, nie będzie w stanie długo utrzymać atmosfery.

Co ciekawe, gwiazda, wokół której krąży ultragorący Neptun, jest podobna do Słońca, chociaż znacznie młodsza (ma ok. 2 mld lat, a Słońce - 4,6 mld). Położona jest 260 lat świetlnych od Ziemi i jest o wiele bogatsza w metale niż Słońce (co wynika z "młodego" wieku gwiazdy). Zdaniem badaczy może to również wskazywać, że krążąca wokół niej planeta mogła być niegdyś jeszcze większym gazowym olbrzymem.