Zmiennokształtny robot ucieka z więzienia jak T-1000 z Terminatora

Ucieczka nowego robota i ucieczka T-1000
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Mateusz Tomiczek
19.02.2023 15:49, aktualizacja: 21.02.2023 14:30

Ten zmiennokształtny robot wygląda jak dziecko T-1000 z Terminatora i figurki LEGO. Naukowcy z Chin i USA opublikowali film, na którym sterowany magnetycznie robot ucieka z więziennej celi.

Robotyczny uciekinier

Naukowcy z chińskiego uniwersytetu Sun Yat-sena i amerykańskiego uniwersytetu Carnegie Mellon opublikowali film, na którym robot z materiału reagującego na zmienne pole magnetyczne. Niewielki uciekinier porusza się sterowany za pomocą magnesu, ponieważ powstał z Magnetoaktywnej Substancji o Zmiennym Stanie (w skrócie MPTM), na bazie galu połączonego z magnetycznymi mikrocząsteczkami. Metal ten ma bardzo niską temperaturę topnienia, więc aby zmienić jego stan ze stałego w ciekły, wystarczy indukcyjnie podgrzać go o kilka stopni.

Robot, już w wersji płynnej jest w stanie przecisnąć się przez szczelinę w kratach, aby potem przybrać z powrotem swoją oryginalną formę. Tworząc tę konstrukcję, badacze inspirowali się zdolnościami podwodnego bezkręgowca, zwanego ogórkiem morskim lub strzykwą. Badacze już od dawna eksperymentują z substancjami i metodami sterowania dla tego typu małych maszyn, które mogą mieć zastosowanie w medycynie.

Zastosowanie medyczne półpłynnych robotów

W opublikowanym filmie widzimy symulację robota, który usuwa ciało obce z żołądka pacjenta. Niewielki pomocnik lekarza otacza zieloną kulkę, po czym razem z nią przemieszcza się w stronę ujścia żołądka. Według badaczy może być on też używany, by dostarczać medykamenty w odpowiednie miejsca w organizmie.

Mateusz Tomiczek, dziennikarz Wirtualnej Polski