Taki dźwięk można usłyszeć na Marsie. NASA pokazała, jak brzmią uderzenia meteoroidów

Taki dźwięk można usłyszeć na Marsie. NASA pokazała, jak brzmią uderzenia meteoroidów

Mars - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Pixabay
Karolina Modzelewska
20.09.2022 17:07

InSight, bezzałogowy lądownik, wysłany przez NASA na Marsa w ramach programu Discovery, wykrył fale sejsmiczne czterech skał kosmicznych, które rozbiły się na Czerwonej Planecie w 2020 i 2021 r. Dzięki temu po raz pierwszy możemy usłyszeć, jak dźwięk towarzyszy uderzeniu meteoroidów w obcą planetę.

Na łamach prestiżowego czasopisma "Nature Geoscience" naukowcy szczegółowo opisali uderzenia czterech skał kosmicznych, które rozbiły się o powierzchnię Czerwonej Planety. Zdarzenia miały miejsce w regionie Elysium Planitia, w odległości od 85 do 290 km od lokalizacji lądownika InSight, który osiadł na powierzchni Marsa w listopadzie 2018 r.

Lądownik NASA zarejestrował dziwne dźwięki

Jak zaznaczyli badacze, uderzenia meteoroidów kształtują powierzchnie planet, tworząc nowe kratery i zmieniając skład atmosfery, a obiekty wchodząc w atmosferę i uderzające w powierzchnię tworzą przejściowe fale akustyczne i sejsmiczne. Do tej pory (poza Ziemią) nie udało się jednak jednocześnie zaobserwować nowych formacji kraterów i związanych z nimi fal mechanicznych wywołanych uderzeniami. Z tego powodu najnowsze badania mają tak duże znaczenie.

Naukowcy dzięki wykorzystaniu m.in. sejsmometru lądownika InSight, sondy kosmicznej Mars Reconnaissance Orbiter i kamery High-Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) zgromadzili dane potrzebne do potwierdzenia wszystkich czterech uderzeń. Najsilniejsze z nich miało miejsce 5 września 2021 r. Meteoroid, który uderzył w powierzchnię Marsa, rozbił się na co najmniej trzy kawałki, a każdy z nich pozostawił po sobie ślad w postaci nowego krateru. Pozostałe miały miejsce 27 maja 2020 r., 18 lutego 2021 r. i 31 sierpnia 2021 r.

Dźwięk uderzeń meteoroidów, które wykrył lądownik InSight, został udostępniony przez NASA w formie krótkiego nagrania. Można go posłuchać poniżej.