Tak musiałby być zbudowany człowiek, żeby przeżyć wypadki drogowe

Poznajcie Grahama, Graham nie jest taki jak my. Wygląda inaczej, jest inaczej zbudowany. I to on jako jedyna osoba na ziemi mógłby przeżyć wypadek drogowy. Tak, dobrze się domyślacie, Graham nie istnieje. Został stworzony przez chirurga, artystę i specjalistę który bada wypadki. Cały projekt jest bardzo silnie wspierany przez australijski Transport Accident Commission. Na następnych zdjęciach zobaczycie, czym różni się ciało Grahama od naszego, czyli jak musielibyśmy być zbudowani, żeby mieć większe szanse na drogach.

Obraz

/ 9Tylko on mógłby przetrwać absolutnie każdy wypadek drogowy

Obraz
Fot. Meetgraham.com.au

Poznajcie Grahama, Graham nie jest taki jak my. Wygląda inaczej, jest inaczej zbudowany. I to on, jako jedyna osoba na ziemi, mógłby przeżyć poważny wypadek drogowy. Tak, dobrze się domyślacie, Graham nie istnieje. Został stworzony przez chirurga - specjalistę który bada wypadki. Cały projekt jest bardzo silnie wspierany przez australijski Transport Accident Commission. Na następnych zdjęciach zobaczycie, czym różni się ciało Grahama od naszego, czyli jak musielibyśmy być zbudowani, żeby mieć większe szanse na drogach.

/ 9Mózg

Obraz
Fot. Meetgraham.com.au

Mózg jest naszym najważniejszym, najbardziej skomplikowanym i najbardziej delikatnym organem. Ale gdy nasz mózg ewoluował, byliśmy o tysiące lat od wynalezienia samochodów. Ten delikatny organ jest więc najbardziej podatny na uszkodzenia. Mózg Grahama jest zbudowany tak samo jak nasz. Ma też taki sam rozmiar. Ale jego czaszka jest dużo większa, więcej jest w niej też płynu, który mógłby izolować wstrząsy.

/ 9Czaszka

Obraz
Fot. Meetgraham.com.au

Czaszka Grahama działa jak hełm. Absorbuje energię uderzenia i rozprowadza ją tak, aby delikatna zawartość czaszki doznała jak najmniej urazów. Co ważne, czaszka jest większa i mocniejsza od naszej.

/ 9Twarz

Obraz
Fot. Meetgraham.com.au

W wypadkach to przede wszystkim nasza twarz cierpi najbardziej. Kierownica, przednia szyba, nawet poduszka powietrzna - wszystko to może wyrządzić nam krzywdę. Te reguły nie w pełni dotyczą jednak Grahama. Jego twarz jest płaska (żeby lepiej rozprowadzać energię urazu). Pod skórą zaś znajduje się gruba tkanka tłuszczowa. Nos i uszy nie wyróżniają się u niego tak bardzo, jak u nas. Taka budowa ma minimalizować skutki urazu.

/ 9Szyja

Obraz
Fot. Meetgraham.com.au

W porównaniu do innych zwierząt nasze szyje są dość długie. Dzięki nim możemy kręcić głową bez obracania tułowia. Ale gdy dochodzi do wypadku, to ludzka szyja nie jest w stanie zatrzymać ciężaru głowy. Projektanci postanowili więc... całkiem wyeliminować szyję. Dodali za to kilka kolejnych rzędów żeber, które dodatkowo ochraniają kręgosłup. To dlatego Graham wydaje się być taki barczysty.

/ 9Klatka piersiowa

Obraz
Fot. Meetgraham.com.au

Budowa człowieka jest świetna i na co dzień znakomicie się sprawdza. Nie jest jednak przystosowana do ekstremalnych zdarzeń i przeciążeń, jakie powstają przy wypadkach samochodowych. Nasza klatka piersiowa nie zawsze jest w stanie przyjąć energię kinetyczną i rozprowadzić ją tak, żeby organy wewnętrzne nie ucierpiały. Żebra Grahama są mocniejsze niż nasze, a klatka piersiowa jest baryłkowata. Sam tors został zaś zaprojektowany nie jak zbroja, a raczej jak poduszka powietrzna.

/ 9Skóra

Obraz
Fot. Meetgraham.com.au

Jeśli chodzi o wypadki samochodowe, to urazy skóry - choć zdarzają się często - raczej nie bywają śmiertelne. Skóra Grahama została jednak wzmocniona, jest też grubsza od naszej. Dzięki temu, mniejsze jest prawdopodobieństwo jej przerwania, otarcia albo urazu.

/ 9Kolana

Obraz
Fot. Meetgraham.com.au

Urazy kolan częściej dotyczą pieszych niż pasażerów samochodów. Dochodzi do nich dlatego, że nasze kolana zginają się tylko w jedną stronę. Kolana Grahama zginają się w różne strony, a do tego ma on wzmocnione stawy kolanowe.

/ 9Nogi i stopy

Obraz
Fot. Meetgraham.com.au

Nogi Grahama swoją konstrukcją wewnętrzną przypominają trochę kopyta. Naukowcy dodali mu też kilka dodatkowych stawów, dzięki czemu Graham powinien być w stanie szybciej i lepiej skakać (czyli np. odskoczyć od zbliżającego się szybko samochodu). Australijski Transport Accident Commission stworzył specjalną stronę, gdzie sami możecie pooglądać Grahama prawie z każdej strony. Znajdziecie ją tu.

Wybrane dla Ciebie
TikTok chce, abyś… mniej korzystał z TikToka. Mamy problem z cyberhigieną
TikTok chce, abyś… mniej korzystał z TikToka. Mamy problem z cyberhigieną
Znaleźli nieznaną linię genetyczną. Ma ok. 8500 lat
Znaleźli nieznaną linię genetyczną. Ma ok. 8500 lat
Ukraińcy planują kupić nowe myśliwce. Potrzebują dla nich schronów
Ukraińcy planują kupić nowe myśliwce. Potrzebują dla nich schronów
Historyczna próba. Bezzałogowy myśliwiec trafił F-16
Historyczna próba. Bezzałogowy myśliwiec trafił F-16
"Niezwykły sukces". Ukraińcy trafili w Kalibra
"Niezwykły sukces". Ukraińcy trafili w Kalibra
Ultraprzetworzona żywność zalewa rynek. To wpływa na zdrowie
Ultraprzetworzona żywność zalewa rynek. To wpływa na zdrowie
Promy Balearii zasilane bioLNG. Emisje spadną o ponad 80 tys. ton
Promy Balearii zasilane bioLNG. Emisje spadną o ponad 80 tys. ton
Wysłali go w kosmos. Jest niezniszczalny i przeżył
Wysłali go w kosmos. Jest niezniszczalny i przeżył
Ludzkość w tym miejscu ewoluuje. Przez warunki do życia
Ludzkość w tym miejscu ewoluuje. Przez warunki do życia
Chemiczna zagadka sprzed lat. Wreszcie została rozwiązana
Chemiczna zagadka sprzed lat. Wreszcie została rozwiązana
Pomogą Ukrainie. Ale oczekują czegoś w zamian
Pomogą Ukrainie. Ale oczekują czegoś w zamian
F-35 spotkał się z Su-57. Zwycięzcy nie wyłoniono
F-35 spotkał się z Su-57. Zwycięzcy nie wyłoniono