Tajny projekt USA i Boeinga. Kosmiczny samolot wojskowy X-37B przekroczył barierę 400 dni

Ostatnia tajemnicza misja samolotu Boeing X-37B wciąż trwa. Maszyna rozwijana w tajnym wojskowym projekcie przetrwała już 400 dni na orbicie.

X-37B to projekt Sił Powietrznych USA oraz Boeinga
Źródło zdjęć: © NASA
Arkadiusz Stando

Misja Orbital Test Vehicle (OTV-5) rozpoczęła się 7 września 2017 roku. Tajemnicza maszyna została wysłana na orbitę przy pomocy rakiety Falcon 9 z kompleksu kosmicznego 39A w NASA Kennedy Space Center na Florydzie. Minęło już 400 dni od startu, być może statek znowu pobije rekord.

To był już piąty udany lot bezzałogowego statku/samolotu X-37B. Każdy kolejny ustalał nowy rekord długości lotu. Tym razem jednak tak nie było.

  • OTV-1 rozpoczął się 22 kwietnia 2010 i trwał 224 dni
  • OTV-2 rozpoczął się 5 marca 2011 roku i trwał 468 dni
  • OTV-3 rozpoczął się 11 grudnia 2012 roku i trwał 675 dni
  • OTV-4 rozpoczął się 20 maja 2015 roku i trwał aż 718 dni

X-37B to w pełni autonomiczny, sterowany przez komputer samolot, oznacza to, że wszystkie manewry (włącznie z lądowaniem) wykonuje bez udziału człowieka. Prace nad mini wahadłowcem rozpoczęły się w 1999 roku na zlecenie NASA. Pierwotnie miał być wykorzystywany do napraw satelitów na orbicie. W 2004 roku program OTV został utajniony, a kontrolę nad nim przejęły Siły Powietrzne USA. X-37B, zwany również Orbitalnym Pojazdem Doświadczalnym (Orbital Test Vehicle - OTV), ma około czterokrotnie mniejsze rozmiary niż wycofane z eksploatacji załogowe promy. Ma 8,9 m długości, 2,9 m wysokości, 4,5 m rozpiętości skrzydeł i waży prawie 5 ton. Zasilany jest dzięki panelom słonecznym oraz bateriom litowo-jonowym.

Siły Powietrzne USA konsekwentnie odmawiają udzielenia informacji na temat ładunku znajdującego się na pokładzie X-37B jak i jego misji. Spekulowano, że USAF może prowadzić badania nad nowym rodzajem kosmicznej broni albo systemu przechwytywania obcych satelitów.

Jednak dowódcy misji zawsze zaprzeczali tego rodzaju pogłoskom i tłumaczyli, że program ma na celu testowanie technologii dla przyszłych pojazdów kosmicznych: zaawansowanego naprowadzania, nawigacji i kontroli, ochrony termalnej, systemów odpornych na wysoką temperaturę, izolacji, lekkich systemów elektromechanicznych, zaawansowanych systemów napędowych, autonomicznej kontroli lotu, wejścia w atmosferę i lądowania.

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) dysponują dwoma X-37B, wyprodukowanymi przez koncern Boeing. Wykonują one loty od 2010 roku.

Jakim typem gracza jesteś? Preferujesz klasyczne produkcje dla jednego gracza czy uważnie śledzisz esport? Wypełnij nasz quiz!

Wybrane dla Ciebie

Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km