Tajemniczy minerał na Marsie. Ma kilka miliardów lat

Na Marsie wykryto tajemniczy minerał
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | NASA
Adam Gaafar
12.08.2022 16:08, aktualizacja: 12.08.2022 19:35

Naukowcy odkryli, że tajemniczy marsjański minerał, który został odkryty siedem lat temu, mógł zostać wyrzucony podczas erupcji wulkanu – informuje serwis Live Science. Zdaniem badaczy pierwiastek ten mógł powstać ok. 3 mld lat temu.

Należący do NASA łazik Curiosity odkrył minerał w skale w sercu krateru Gale o szerokości 154 km 30 lipca 2015 roku. Pokładowe laboratorium Curiosity przeanalizowało pobrany pył, wykrywając trydymit — rzadki rodzaj kwarcu, który powstaje w wyniku pewnych rodzajów aktywności wulkanicznej.

Tajemniczy minerał na Marsie

"Odkrycie trydymitu w kraterze Gale jest jedną z najbardziej zaskakujących obserwacji, jakich łazik Curiosity dokonał w ciągu 10 lat eksploracji Marsa" – powiedziała Kirsten Siebach, współautorka badań i planetolog z Rice University w Houston. Wcześniej naukowcy uważali, że aktywność wulkaniczna Marsa nie nadaje się do produkcji minerałów bogatych w krzemionkę, takich jak trydymit. Co więcej, zdaniem ekspertów krater Gale był kiedyś starożytnym jeziorem, w pobliżu którego nie znajdują się widoczne wulkany.

W nowym badaniu naukowcy próbowali wyjaśnić tę zagadkę. Podejrzewają, że erupcja nieznanego wulkanu mogła wyrzucić popiół bogaty w trydymit, który następnie spadł do starożytnego jeziora w kraterze Gale. Kiedy popiół wpadł do wody, w wyniku połączenia procesów fizycznych i chemicznych, został rozłożony na poszczególne części.

Naukowcy uważają, że właśnie dlatego próbka trydymitu jest tak czysta i nie zanieczyszczona popiołem. Podobny scenariusz zaobserwowano na Ziemi tylko w jednym miejscu — nad jeziorem Tecocomulco w Meksyku, gdzie trydymit został znaleziony w skałach wulkanicznych wydobytych z dna jeziora.

Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski