Szerszy zasięg sygnałów od satelitów systemu Galileo

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) poinformowała o rozpoczęciu nadawania roboczych sygnałów nawigacyjnych przez kolejne dwa satelity systemu Galileo - europejskiego odpowiednika systemu GPS. Poszerza to pokrycie nieba przez system nawigacji satelitarnej Galileo.

Najbardziej oczywistym wynalazkiem, którego wynalezienie jest bezpośrednio związane z obecnością ludzi w kosmosie jest system GPS. Nie będziemy Was zanudzać nudnymi i oczywistymi opowieściami o jego zastosowaniu w telefonach lub nawigacjach samochodowych – opiszemy za to jedno z ciekawszych zastosowań, które powinno przypaść do gustu fanom gier komputerowych.

Niemiecki inżynier Andy Lürling jest fanem wyścigów formuły 1 i od lat spędza weekendy z przyjaciółmi oglądając zmagania Roberta Kubicy i jego kolegów. Jednocześnie pan Lürling jest fanem gier wyścigowych i zawsze marzył o tym, aby móc ścigać się na ekranie swojego telewizora z najlepszymi kierowcami świata. Miał nawet pomysł jak to zrealizować. Bolidy formuły 1 naszpikowane są elektroniką, która pozwala na mierzenie szeregu różnorodnych parametrów i ich zdalne przekazywanie do boksów danego teamu. Każdy bolid posiada również nadajnik GPS więc teoretycznie wystarczyłoby przekazywać informacje o jego położeniu przez Internet. Niestety powszechnie wykorzystywany amerykański, cywilny system GPS zapewnia lokalizację z dokładnością jedynie do około 15 metrów. Dopiero wprowadzenie przez ESA europejskiego systemu GPS – Galileo, którego dokładność wynosi kilkanaście centymetrów pozwoliło na realizację wizji Lürlinga.

Obecnie Andy Lürling jest właścicielem firmy, która współpracuje z ESA oraz kilkoma innymi organizacjami i oferuje rozwiązanie pozwalające urzeczywistnić jego wizję. Dzięki rozwijanym technologiom kosmicznym możliwe jest już ściganie się w grach komputerowych na żywo z najlepszymi kierowcami świata siedząc w domu na kanapie. Rozwiązaniem oferowanym przez firmę niemieckiego inżyniera są już zainteresowani najwięksi producenci gier komputerowych.

Wróć do artykułu
Źródło zdjęć: © ESA - J.Huart
Obraz
© (fot. chip.pl)

Satelity Galileo numer 9 i 1. zostały wystrzelone 11 września 2015 r. Po przeprowadzeniu wielomiesięcznych, rygorystycznych testów na orbicie, potwierdzono ich działanie zgodne z założeniami. W szczególności, za pomocą 20-metrowej anteny w centrum ESA w Belgii, wykonywano pomiary częstotliwości radiowych sygnałów od tych satelitów, aby określić kształt sygnału i jego rozdzielczość.

Przetestowano także poprawność współpracy z naziemną siecią systemu Galileo. Testy były koordynowane z Galileo Control Centres w Oberpfaffenhofen w Niemczech i we Fucino we Włoszech. W pierwszym przypadku testowano nadawanie poleceń i kontrolowanie satelitów, a w drugim nadzorowanie dostarczania komunikatów nawigacyjnych dla odbiorców. Testy zakończyły się sukcesem na kilka dni wcześniej niż zakładał harmonogram. 2. stycznia b.r. satelity rozpoczęły nadawanie właściwych sygnałów nawigacyjnych.

Europejska Agencja Kosmiczna prowadzi aktualnie także testy dwóch kolejnych satelitów nawigacyjnych (numer 1. i 12), które wystrzelono 17 grudnia 2015 r. Z kolei satelity nr 13 i 14 przeszły niedawno testy przed wystrzeleniem w centrum ESTEC w Noordwijk w Holandii i zostały umieszczone w magazynie w oczekiwaniu na start.

W międzyczasie w Niemczech trwa produkcja dwunastu kolejnych satelitów Galileo. Kompletny system Galileo będzie liczył 2. satelity. Aktualnie nadawane sygnały nawigacyjne są w formie „roboczej” - wykorzystuje je przemysł satelitarny do przygotowania produktów i usług, które w późniejszym czasie zostaną udostępnione użytkownikom.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Trump zapowiada zakupy. To najdroższe samoloty wojskowe w historii
Trump zapowiada zakupy. To najdroższe samoloty wojskowe w historii
Niemieckie rakiety. Trafią do amerykańskich wyrzutni?
Niemieckie rakiety. Trafią do amerykańskich wyrzutni?
Skala tych dżetów w głowie się nie mieści. Galaktyka to za mało
Skala tych dżetów w głowie się nie mieści. Galaktyka to za mało
Słynne drony jak AWACS-y. Będą kontrolować przestrzeń powietrzną
Słynne drony jak AWACS-y. Będą kontrolować przestrzeń powietrzną
BWP Taimas. Turecko-chińska hybryda dla Kazachstanu
BWP Taimas. Turecko-chińska hybryda dla Kazachstanu
Nowa siła NATO. Chcą mieć ponad 400 takich wozów
Nowa siła NATO. Chcą mieć ponad 400 takich wozów
Zbudowali własnego "HIMARS-a". Postawili go na radzieckim wozie
Zbudowali własnego "HIMARS-a". Postawili go na radzieckim wozie
Tłoczno na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Już tam nie zaparkujesz
Tłoczno na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Już tam nie zaparkujesz
Turcy dokonali tego jako pierwsi na świecie. Kizilelma przechodzi do historii
Turcy dokonali tego jako pierwsi na świecie. Kizilelma przechodzi do historii
Nietypowy związek w próbce z planetoidy. To składnik hormonu szczęścia
Nietypowy związek w próbce z planetoidy. To składnik hormonu szczęścia
Japonia się zbroi i wzmacnia flotę. Dodatkowe środki na okręty wojenne
Japonia się zbroi i wzmacnia flotę. Dodatkowe środki na okręty wojenne
Dotrzymali słowa. Wysłali żołnierzy i sprzęt do Polski
Dotrzymali słowa. Wysłali żołnierzy i sprzęt do Polski
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥