Superśmigłowiec dla armii USA

Superśmigłowiec dla armii USA
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

06.03.2013 11:13, aktual.: 06.03.2013 13:04

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Sikorsky i Boeing stworzą wspólny projekt superśmigłowca oparty na wcześniejszym modelu Sikorsky X2

Model tworzony przez zakłady Sikorsky i Boeing zbudowany będzie na bazie eksperymentalnego śmigłowca X2 Model tworzony przez zakłady Sikorsky i Boeing zbudowany będzie na bazie eksperymentalnego śmigłowca X2. Maszyna będzie posiadała dwa współosiowe, przeciwstawne wirniki główne oraz dodatkowy wirnik napędzający zamontowany na ogonie. Zaawansowany system kontroli lotu pozwoli rozwijać prędkość do 230 węzłów (426 km/h). Możliwe jednak, że maksymalne prędkości będą nawet większe - X2 w 2010 roku ustanowił nieoficjalny rekord świata, uzyskując prędkość 460 km/h w locie poziomym. Dodatkowo konstruktorzy zoptymalizują wagę śmigłowca i poprawią jego właściwości w stosunku do tego, co prezentował model X2. Wszystko to ma też kosztować "rozsądne" pieniądze, choć oczywiście na tym etapie nie znamy szacowanej ceny maszyny.

X2 bazą do stworzenia śmigłowca nowej generacji

Eksperymentalny śmigłowiec X2 od początku powstawał jako platforma demonstracyjna Sikorsky'ego do prezentowania nowych rozwiązań technologicznych, które później miały znaleźć się w zaawansowanym śmigłowcu nowej generacji. Początkowo głównym celem stworzenia X2 było zbudowanie na jego bazie nowej maszyny, która miała zastąpić wysłużony już śmigłowiec rozpoznawczy Bell OH-5. Kiowa. Niestety kolejne projekty upadały ze względu na rosnące koszty programu. Połączenie sił z Boeingiem daje szansę na to, że armia USA w końcu doczeka się śmigłowca na miarę współczesnego pola walki.

Współpraca jak równy z równym

Przedstawiciele koncernów Boeing i Sikorsky poinformowali, że w pierwszej fazie programu JMR TD rolę lidera obejmie Sikorsky, by w drugiej fazie zmienił go Boeing. Obie firmy dzielą się po połowie kosztami oraz zapleczem technologicznym, jak również ryzykiem związanym z pracami nad nowym śmigłowcem. Propozycje projektów w pierwszej fazie programu zgłaszać należy do armii USA do 6 marca, a wyboru ostatecznej oferty wojskowi dokonają pod koniec 201. roku. Gotowy śmigłowiec powinniśmy zobaczyć w 2017 roku.

GB/SW/GB

śmigłowiecboeingmilitaria