Solaris - polskie pojazdy, które podbiły świat
Już na wstępie warto zaznaczyć, że tylko w roku 2014 Solaris sprzedał 1380 pojazdów, z czego aż 1100 trafiło za granicę. Wcześniej firma podpisała umowy z wieloma ośrodkami miejskimi, dzięki czemu to właśnie pojazdy Solaris są najczęściej spotykane w niemal każdym dużym polskim mieście. Autobusami, trolejbusami i tramwajami jeżdżą mieszkańcy nie tylko Polski, ale też Niemiec, Czech, Litwy, Bułgarii, Danii, Słowacji, Szwecji, Włoch, Turcji, Grecji czy Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Polska ma więcej powodów do dumy. Na torach niedawno pojawiła się prawdziwa perełka polskiego kolejnictwa - pociąg Pesa Dart, nazywana przez wielu "polskim pendolino" (zobacz naszą galerię. Bydgoskie zakłady Pesa S.A. w swoim portfolio posiadają masę sukcesów - ich tramwaje czy składy kolejowe jeżdżą w wielu europejskich miastach. Pesa nie jest jednak jedynym polskim "towarem eksportowym", z którego powinniśmy być dumni. Od wielu lat europejski rynek skutecznie podbija podpoznański Solaris, o którego sukcesach z roku na rok słyszy się coraz więcej.
Już na wstępie warto zaznaczyć, że tylko w roku 2014 *Solaris sprzedał 1380 pojazdów, z czego aż 1100 trafiło za granicę. *Wcześniej firma podpisała umowy z wieloma ośrodkami miejskimi, dzięki czemu to właśnie pojazdy Solaris są najczęściej spotykane w niemal każdym dużym polskim mieście. Autobusami, trolejbusami i tramwajami jeżdżą mieszkańcy nie tylko Polski, ale też Niemiec, Czech, Litwy, Bułgarii, Danii, Słowacji, Szwecji, Włoch, Turcji, Grecji czy Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Na stronie producenta można przeczytać:
_ "Od momentu uruchomienia produkcji w 1996 roku fabrykę w Bolechowie pod Poznaniem opuściło już ponad 12 000 pojazdów. Jeżdżą one po drogach 29 krajów." _
Dalej czytamy:
_ "Solaris w krótkim czasie stał się firmą wytyczającą trendy w swojej branży. Od wielu lat jest niepodważalnym liderem rynku autobusowego w Polsce. Z kolei w Niemczech należy do grona największych dostawców autobusów miejskich." _
Krótko o historii i początkach firmy Solaris
*Solaris Bus & Coach S.A. *to polski producent pojazdów komunikacji miejskiej. Siedziba znajduje się w Bolechowie-Osiedlu pod Poznaniem. Wszystkie cztery zakłady producenta znajdują się w Wielkopolsce. To właśnie w Poznaniu, Bolechowie-Osiedlu i Środzie Wielkopolskiej powstają pojazdy pod logiem Solaris.
W roku 1994 Krzysztof Olszewski założył firmę Neoplan Polska Sp. z o.o., sprzedającą na polskim rynku niemieckie pojazdy niskopodłogowe. Wygrany dwa lata później przetarg na dostarczenie 72 autobusów dla Poznania pozwoliło na uruchomienie w Bolechowie montowni. Po rozpoczętej w marcu 1996 roku produkcji, Neoplan w ciągu trzech następnych lat zdobył pozycję lidera w tym segmencie produkcyjnym. Doświadczenie zdobyte w tym czasie i sugestie klientów zmotywowały Olszewskiego do stworzenia wraz z zespołem inżynierów pojazdu marki Solaris Urbino. 16 lat temu (w 1999 roku) podczas poznańskich targów zaprezentowano pierwszy z nich - Solaris Urbino 12. Wówczas autobus nosił jeszcze logo Neoplanu.
W 2001 roku Neoplan został przejęty przez MAN. Solaris Bus & Coach został odrębną spółką, zachowując swoje tradycje, majątek i modele autobusów polskiego Neoplanu. *Firma w 100 procentach należała do małżeństwa Solange i Krzysztofa Olszewskich. *
Do największych osiągnięć, firma może zaliczyć przede wszystkim aurobusy Urbino. Na przełomie 2001 i 2002 roku produkowano drugą generację modelu Urbino 12, w tej chwili (od 2005) powstają już modele trzeciej generacji oraz napędzane gazem CNG. OD 2008 roku również konstruuje się modele rodziny 3.5 (w nadwoziu generacji trzeciej zastosowano wnętrze generacji czwartej - ta pojawiła się w roku 2014). Wszystkie jako polska marka Solaris. Na kolejnych slajdach przedstawimy wam najważniejsze z nich.
Najdłuższa hybryda - Solaris Urbino 18 Hybrid
Konstrukcja każdego z Solarisów Urbino, Alpino, autobusów lotniskowych, czy też modeli hybrydowych lub napędzanych sprężonym gazem ziemnym (Solaris Urbino CNG) jest wykonana ze stali odpornej na korozję.
Pojazdy te są w pełni niskopodłogowe, a ich wzmocniona konstrukcja powstała z myślą o sprostaniu nawet najtrudniejszym warunkom drogowym i klimatycznym. Wszystkie autobusy posiadają funkcję "przyklęku", obniżającą wysokość wejścia o około 70 mm, a także rampę otwieraną ręcznie bądź elektrycznie, ułatwiającą wjazd osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim.
Od 2010 roku montowane są wersje hybrydowe - Solaris Urbino Hybrid. Prototyp zaprezentowano w 2009 roku podczas targów Busworld w Kortrijk. Zastosowano w nim równoległy układ hybrydowy Eaton HDU. Składa się on ze zautomatyzowanej 6-biegowej skrzyni biegów i jednego silnika elektrycznego o mocy max. 44 kW (60 KM). Układ ten współpracuje wysokoprężnym silnikiem Cummins ISB6.7EV 225B. Skrzynia biegowa Eaton przekazuje napęd na tylną oś. Wszystkie litowo-jonowe baterie są dziełem japońskiej firmy Hitachi. Umieszczono je pod podestami we wnętrzu pojazdu. Układ hybrydowy działa podobnie jak Start-Stop znany z samochodów osobowych. Dzięki temu autobus bardzo cicho rusza, wykorzystując silnik elektryczny, a dopiero po o osiągnięciu pewnej prędkości zaczyna pracować silnik diesla.
Solaris Urbino 12 Electric
W 2013 roku rodzinę Solaris Urbino 12 powiększył model z napędem wyłącznie elektrycznym - Solaris Urbino 12 Electric. Zaprezentowany na targach IAA Nutzfahrzeuge w Hannoverze (wrzesień 2012), do użytku trafił już w trzecim kwartale 2013 jako pilotażowy pojazd dla Braunschweiger Verkehrs AG w Brunszwiku.
Wyróżnikiem Urbino 12 Electric jest innowacyjny system Bombardier PRIMOVE, umożliwiający indukcyjne ładowanie baterii bez konieczności podłączania kabli. Układ napędowy wyposażono w urządzenia firmy Vossloh Kiepe GmbH. Czteropolowy asynchroniczny silnik ma moc max. 160 kWh. Energia odzyskana podczas hamowania przechowywana jest w akumulatorach litowo-jonowych o pojemności 210 kWh. Istnieje możliwość podłączenie dodatkowego, zewnętrznego źródła energii. Wszystkie urządzenia, które zazwyczaj zasilano silnikiem wysokoprężnym zelektryfikowano. Klimatyzator Konvekta UL500EM dzięki pompie CO2 odpowiada także za ogrzewanie pojazdu. Całe oświetlenie wykorzystuje lampy LED. Podstawowy zasięg tego modelu to 160 km.
Czwarta generacja pojazdów Solaris Urbino zaprezentowana została podczas targów w Hannoverze w roku 2014. Pojazdy tej rodziny to przede wszystkim trwalsza i lżejsza konstrukcja z dopracowanym designem. Oświetlony w całości lampami LED, czujnik kontroli trakcji ESP, obniżona wysokość przedniej szyby, "światło pośrednie" (ułatwia ono kierowcy jazdę po zmierzchu) czy stabilniejsza i bezpieczniejsza konstrukcja (dzięki obniżeniu pojazdu o 50 mm). Ten model będzie produkowany jednocześnie z przedstawicielami trzeciej generacji do końca roku 2016.
Solaris Urbino 12 CNG, Urbino 18, Alpino i dostawy dla Greków
Z kolei Solaris Urbino 12 CNG to autobus miejski napędzany sprężonym gazem ziemnym lub biogazem. Jego popularność wynika głównie z kosztów eksploatacji, które są znacznie niższe od generowanych przez ich odpowiedniki z silnikiem Diesla. Gazowy napęd pozwala zredukować emisję substancji szkodliwych o 85 proc., a w wypadku cząstek stałych niemal o 100 proc. w stosunku do napędów tradycyjnych. Urbino CNG spełnia tym samym najbardziej restrykcyjne normy środowiskowe. Gazowe Solarisy mogą być przygotowane zarówno do standardowego, jak i szybkiego tankowania. Dzięki temu pojazdy idealnie dopasowują się do infrastruktury istniejącej w danym mieście.
W 2008 roku liczba sprzedanych przez Solaris pojazdów przekroczyła tysiąc.
Kolejną cieszącą się ogromną popularnością rodziną jest Solaris Urbino 18. W 2008 roku najlepiej sprzedawała się najdłuższa przegubowa "osiemnastka". Łącznie z Urbino 18 Hybrid i Trollino 18 sprzedano 534 sztuki pojazdów o długości 18 metrów.
W tym roku producent podpisał też umowę na dostarczenie aż 320 sztuk autobusów dla Aten. W portfolio polskiej firmy są również pojazdy Solaris Alpino - stolica Grecji w przetargu zażyczyła sobie 220 tych autobusów z silnikami spełniającymi normę Euro 4 i 100 pojazdów Urbino 18. Dostawa nastąpiła rok później.
Model Alpino o długości 8,6 i szerokości 2,4 metra jest najmniejszym i zarazem najwęższym autobusem niskopodłogowym produkowanym przez firmę Solaris. Pojazd ten powstał głównie z myślą o krętych górskich drogach oraz wąskich uliczkach miejskich starówek. Równie dobrze radzi sobie w zakorkowanych centrach dużych aglomeracji. Zobaczyć go można również na warszawskich ulicach.
CNG, pojazdy dla Dubaju i modele Low Entry
Solaris Urbino 18 w wersji CNG to z kolei dłuższe wersje gazowych "dwunastek".
Producent może pochwalić się też modelem Urbino 18,75 CNG. Jest on dłuższy od bestsellerowego autobusu 18-metrowego o 0,75 m. Zmiana ta stanowi odpowiedź na rosnącą liczbę pasażerów komunikacji miejskiej i przepełnione w godzinach szczytu autobusy. Solaris Urbino 18,75 to najdłuższy pojazd wyprodukowany dotychczas przez podpoznańskiego producenta. Zapewnia znacznie większą przestrzeń pasażerską. W najdłuższych obecnie pojazdach marki Solaris istnieje możliwość zamontowania wszystkich rodzajów silników stosowanych w ich krótszych odpowiednikach.