Trwa ładowanie...

Przełom w walce z COVID-19. Ekstrakt z soi blokuje koronawirusa

Japońscy naukowcy dokonali odkrycia, które może pomóc w walce z pandemią koronawirusa. Według najnowszego badania ekstrakt z natto, czyli ze sfermentowanej soi, blokuje zakażenie SARS-CoV-2 w warunkach laboratoryjnych. Nie wiadomo jednak jeszcze, jaka jest jego skuteczność w formie żywności.

Przełom w walce z COVID-19. Ekstrakt z soi blokuje koronawirusa
Źródło: Getty Images, fot: Koichi Kamoshida
d3s51ok

Eksperyment, którego wyniki zostały opublikowane 13 lipca w międzynarodowym piśmie naukowym "Biochemical and Biophysical Research Communications", przeprowadził zespół naukowców z Tokijskiego Uniwersytetu Rolnictwa i Technologii we współpracy z innymi japońskimi instytucjami. Wynika z niego, że enzym wydzielany przez bakterię natto utrudnia infekcję koronawirusem – informuje Polska Agencja Prasowa.

Autorzy badania tłumaczą, że chodzi o substancję rozkładającą białka. Podkreślają, że niezwykle rzadko udaje się potwierdzić, iż składniki żywności mają działanie przeciwwirusowe. Na razie nie wiadomo jednak, czy spożywanie natto chroni przed zachorowaniem na COVID-19. Eksperyment został bowiem przeprowadzony na komórkach hodowanych w laboratorium.

Badanie polegało na połączeniu w probówce ekstraktu natto ze szczepem koronawirusa i zastosowaniu go w komórkach. Okazało się, że składniki ekstraktu rozkładają białka kolców występujących na powierzchni patogenu. W ten sposób nie dochodzi do zainfekowania komórek.

d3s51ok

Stwierdzono przy tym, że enzym blokujący koronawirusa jest podatny na działanie wysokiej temperatury. Po podgrzaniu mieszaniny dezaktywuje się, przez co nie można już zapobiec zakażeniu.