Pierwszy KC-390 Millennium dla Węgier. Samolot transportowy w końcu oblatany

Pierwszy samolot transportowy KC-390 Millennium przeznaczony dla węgierskich wojsk lotniczych odbył swój pierwszy lot. Maszyna z załogą złożoną z pracow­ni­ków Embraera wystartowała z przyzak­ładowego lotniska w Gavião Peixoto i spędziła w powietrzu około czterech godzin.

Pierwszy węgierski KC-390.Pierwszy węgierski KC-390.
Źródło zdjęć: © Embraer | CLAUDIO CAPUCHO

Według pierwotnego harmonogramu dostawy miały się rozpocząć w 2023 roku. Zakłócenia łańcucha dostaw i opóźnienia ciągnące się jeszcze od czasu pandemii uniemożliwiły dotrzymanie tego terminu. Później oblot pierwszej maszyny – o numerze 610 – zaplanowano na drugą połowę 2023 roku. Ostatecznie stanęło na lutym roku następnego.

Budapeszt i Embraer podpisały kontrakt na dostawę dwóch KC-390 (z możliwością tanko­wania w powietrzu) w listopadzie 2020 roku. Kontrakt obejmuje szkolenie pilotów i techników oraz pakiet innych usług mających związek z wprowa­dze­niem samolotów do służby i ich późniejszą eksploatacją. KC-390 zajmą miejsce wycofanych również w 2020 roku samolotów produkcji radzieckiej An-26.

Pierwszy węgierski KC-390.
Pierwszy węgierski KC-390. © Embraer | CLAUDIO CAPUCHO

Pierwsze takie samoloty

W 2022 roku Embraer podpisał list intencyjny z węgierskim przed­się­bior­stwem Aeroplex dotyczący stworzenia w tej firmie zaplecza serwisowego dla węgierskich samolotów. Po odpowied­nim wyposa­żeniu i przeszko­leniu personelu, Aeroplex ma się stać autory­zowanym centrum serwisowym Embraera.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Węgierskie KC-390 będą pierwszymi samolotami tego typu dostarczonymi ze specjalis­tycznymi stanowiskami do trans­portu chorych wymaga­jących inten­sywnej terapii. Samoloty będą w pełni kompaty­bilne ze standardami NATO zarówno pod względem samej kon­strukcji, możliwości przenoszenia standa­ry­zo­wanych ładun­ków, jak i pod względem wyposa­żenia nawiga­cyjnego i łączności. KC-390 będą wyposażone w dwa zasobniki do tanko­wania w powietrzu metodą przewodu giętkiego, co umożliwi prze­ka­zy­wanie paliwa wielo­zadaniowym samolotom bojowym JAS 39C/D Gripen używanym przez węgierskie lotnictwo.

Węgry są jednym z pięciu krajów europejskich, które zdecydowały się na pozys­kanie (K)C-390. Spośród pozostałej czwórki Portugalia już zaczęła wprowa­dzać je do służby. Pierwszy egzem­plarz (opatrzony rejestracją 26901) oficjalnie przyjęto do służby w październiku ubiegłego roku w 11. Bazie Lotniczej w Bejy. Embraer ma dostarczyć w sumie pięć maszyn – wszystkie z możliwością działania jako latające cysterny – na podstawie zamówienia złożonego w 2019 roku.

W czerwcu 2022 roku holenderskie wojska lotnicze podjęły decyzję w sprawie pozyskania pięciu C-390M na miejsce dotychczas używanych czterech C-130 około 2027 roku. Negocjacje w sprawie szczegółów holenderskiego kontraktu wciąż trwają, są spowalniane przez sztywne przepisy holenderskiego prawa dotyczącego zamówień dla sił zbrojnych.

Austria zastępuje Herculesy

W ubiegłym roku na brazylijskie samoloty zdecydowała się także Austria. Zajmą one miejsce trzech eksbrytyjskich C-130K Herculesów, których średni wiek to już ponad 55 lat. Dostawy czterech C-390 ruszą w roku 2026 lub 2027, po sfinalizowaniu negocjacji z producentem. Wszystkie egzemplarze będą stacjonowały na co dzień w bazie lotniczej Vogler przy cywilnym porcie lotniczym Linz-Hörsching.

KC-390 Millennium przy starym hangarze Zeppelinów (zbudowanym w 1936 roku) w bazie Santa Cruz opodal Rio de Janeiro.
KC-390 Millennium przy starym hangarze Zeppelinów (zbudowanym w 1936 roku) w bazie Santa Cruz opodal Rio de Janeiro. © Licencjodawca | Força Aérea Brasileira

Wreszcie kilka miesięcy temu czeskie ministerstwo obrony ogłosiło rozpoczęcie negocjacji z Embraerem w sprawie zakupu C-390. Decyzję o przystąpieniu do rozmów podjęto na podstawie analizy rynku, która wykazała, że brazylijska maszyna najlepiej spełni wymogi sił powietrznych. Impulsem stała się ewakuacja z Afganistanu, która uświa­do­miła Czechom koniecz­ność posia­dania takich samolotów, uzu­peł­nia­nych przez obecnie używane C-295.

Ministerka obrony Jana Černochová podkreśliła, że czeski koncern Aero Vodochody już teraz produkuje niektóre podzespoły dla C-390, a dla jej resortu istotną kwestią jest angażowanie rodzi­mego przemysłu. Praga chce otrzymać dwa samoloty z terminem dostaw w latach 2025-2026.

Korea Południowa zamówiła samoloty

Pierwszym klientem eksportowym spoza Europy została Korea Południowa. Kon­trakt wart 710 miliardów wonów (2,14 miliarda złotych po obecnym kursie) obejmuje dostawę niesprecyzowanej liczby KC-390 wraz z pakietami szkole­niowym i logis­tycznym. Według południo­wo­ko­reańskich mediów realizacja dostaw – obejmujących trzy samoloty – ma zakończyć się już w roku 2026. Żeby zwiększyć szanse w koreańskim kon­kursie, Embraer podpisał szereg umów o współpracy z kilkoma południo­wo­ko­re­ańskimi partnerami. Przedsiębiorstwa takie jak ASTG, EM Korea czy Kencoa Aerospace mają być zaangażowane w produkcję określonych elementów KC-390.

Przy tej okazji odnotujmy również, że Embraer podpisał właśnie porozumienie z indyjską Mahindrą. Tym samym Brazylij­czycy położyli fundament pod udział w konkursie MTA (Medium Transport Aircraft), mającym wyłonić średni samolot transportowy dla indyjskich wojsk lotniczych. Zgodnie z forsowaną przez rząd Narendry Modiego polityką Make in India. Wymusza ona na zagranicznych producentach uzbrojenia kooperację z indyjskimi przed­się­bior­stwami i anga­żo­wanie ich do produkcji w lokalnych zakładach. Wyjątkiem są jedynie kontrakty zawierane w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, takie jak zakup pierwszej transzy Rafale w 2016 roku.

Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora

Źródło artykułu:
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Prywatny teleskop kosmiczny? Mauve pomoże poszukiwać drugiej Ziemi
Prywatny teleskop kosmiczny? Mauve pomoże poszukiwać drugiej Ziemi