Rewolucyjna kolej przyszłości - to działa! Ale przed Hyperloop jeszcze długa droga

Hyperloop, nowy superszybki rodzaj transportu, przetestowany. Po pierwszej próbie są dwie wiadomości: dobra i… trochę gorsza.

Rewolucyjna kolej przyszłości - to działa! Ale przed Hyperloop jeszcze długa droga
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | JumpStartFund
Adam Bednarek

13.07.2017 14:51

Docelowo Hyperloop ma się poruszać z prędkością nawet do 1200 km/h. Czyli podróż z Krakowa do Gdańska zajęłaby nieco ponad pół godziny. Brzmi świetnie, ale do realizacji tego celu jeszcze długa droga. Choćby dlatego, że obecnie kapsuła Hyperloop osiąga prędkość… 112 km/h. I to na krótkim dystansie.

Oczywiście nikt nie liczył na to, że podczas pierwszych testów Hyperloop rozpędzi się do 1000 km/h i przejedzie długą trasę. System działa, prace idą w dobrym kierunku, więc to bez wątpienia dobra wiadomość. Trochę gorszą jest ta, że na prawdziwą rewolucję w transporcie poczekamy. Liczyliśmy się z tym, ale teraz widzimy, na jak wczesnym etapie jesteśmy.

Kolejne próby mają być bardziej efektowne - Hyperloop rozpędzić ma się do 400 km/h.

Być może testy odbywać będą się także w Polsce. Samorząd Jaworzna chce udostępnić odcinek dawnej linii kolejowej między centrum a jedną z dzielnic pod tor testowy Hyperloopa. Niedawno przedstawiciele miasta podpisali list intencyjny w tej sprawie ze spółką Euroloop, która zamierza rozwijać tę technologię i wdrażać ją biznesowo. Budowa toru testowego o długości 2-5 km na terenie dawnej linii kolejowej w Jaworznie będzie mogła być realizowana – planowo od IV kw. 2019 r. - pod warunkiem pomyślnych wyników poprzedzających to badań.

Inny pomysł na Hyperloop w Polsce, to trasa mająca połączyć Warszawę i Wrocław. Polski projekt dostał się do półfinału konkursu zorganizowanego przez Hyperloop One. Zakwalifikowano 9 miejsc w Europie, w których w przyszłości mogłyby powstać trasy Hyperlooop. Niestety nie ma gwarancji, że tor powstanie w naszym kraju. Jest to jednak dowód na to, że zaprezentowane lokalizacje spełniają wszelkie kryteria inżynieryjne.

Zgodnie z założeniami Hyperloop ma być systemem transportowym wykorzystującym kapsuły pasażerskie lub towarowe poruszające się w próżniowej tubie (minimalizującej opór powietrza) z prędkością do ok. 1200 km/h. Wymyśloną przed laty ideę wskrzesił ostatnio Elon Musk, szef m.in. firm Tesla i SpaceX. Nad prototypami pracują obecnie konsorcja m.in. z USA, Europy i Chin.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (18)