Raport: spamu jest mniej, ale za to więcej phishingu

Raport: spamu jest mniej, ale za to więcej phishingu
22.10.2010 12:18
Raport: spamu jest mniej, ale za to więcej phishingu

Październikowa edycja raportu firmy Symantec na temat niechcianych wiadomości i phishingu pokazuje, że liczba ataków spamerów stopniowo zmniejsza się z miesiąca na miesiąc. Nadal jednak niemal 9 na 10 wysyłanych w świecie wiadomości elektronicznych to spam

Powszechniejszym zagrożeniem staje się za to phishing, czyli wyłudzanie poufnych informacji osobistych (np. danych dostępowych do konta bankowego) przez cyberprzestępców podszywających się pod zaufane instytucje i firmy. Liczba stron o takim przeznaczeniu wzrosła we wrześniu o 4. proc., a liczba unikalnych adresów URL służących wyłudzeniom - aż o 83 proc. W internecie pojawia się też coraz więcej domen phishingowych z adresami IP w nazwie (np. http://255.255.255.255) - w poprzednim miesiącu eksperci firmy Symantec wykryli ich o 35 proc. więcej niż w sierpniu tego roku. Najgłośniejszy ostatnio przykład ataku phishingowego to nieprawdziwe wiadomości rozesłane do użytkowników portalu LinkedIn, który pomaga w utrzymywaniu kontaktów biznesowych.

288760189962958995
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Jak pokazują wyniki raportu, najczęstszym tematem niechcianych wiadomości są usługi internetowe (4. proc.) i szeroko pojęta tematyka produktowa (16 proc.). Maile kwalifikowane jako spam zazwyczaj wysyłane są z adresów o popularnej domenie .com (60 proc.) oraz rosyjskiej - .ru (23,2 proc., wzrost o ponad 10 proc.). Maile tego typu ważą w większości od 2 do 5 kilobajtów (prawie 60 proc.). Co ciekawe, ponad jedna piąta tego typu wiadomości pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Podobnie jest w przypadku hostów służących do ataków typu phishing.

Pochodzenie wiadomości typu spam:

288760189963090067
Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. Symantec)

Lokalizacja hostów do ataków typu phishing:

288760189963155603
Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. Symantec)
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)