Raport Interaktywnie.com "Projektowanie stron WWW 2017"
W najnowszym raporcie Interaktywnie.com omawiamy trendy, które rządzą dzisiaj współczesnym web designem, ale podejmujemy też tematykę związaną z obszarami, które zmieniają się w ostatnim czasie mniej dynamicznie - domenami i hostingiem. Sprawdzamy, jak powinna być zbudowana strona internetowa, by realizowała cele przedsiębiorstwa.
04.12.2017 16:41
Przede wszystkim jednak zaznaczamy, że stronę należy mieć, o czym wciąż niemal połowa małych i średnich przedsiębiorstw zapomina. A lekceważąc wymóg wirtualnej reprezentacji, pozbawiają się potencjalnych zysków, które można osiągnąć stosunkowo niewielkim kosztem. Dzisiaj strona internetowa nie wiąże się bowiem z koniecznością ponoszenia astronomicznych nakładów na zespół programistów, grafików i UX designerów. Oczywiście, takie realizacje są i nadal będą potrzebne największym graczom, ale małe organizacje mają całkiem spory wybór tańszych i - jak zaznaczają specjaliści - obecnie już bardzo satysfakcjonujących rozwiązań.
- Zarówno Wordpress jak i Joomla! to świetne systemy CMS, obecnie najpopularniejsze na świecie. Oprogramowania tego typu jest znacznie więcej na rynku. Każdy z nich przy odpowiednim wykorzystaniu sprawdzi się w dowolnym komercyjnym projekcie. Musimy tylko jasno określić cele, a także podjąć współpracę z odpowiednią doświadczoną firmą, która zapewni długoterminowe wsparcie. Niewątpliwą zaletą popularnych CMSów powszechne zrozumienie standardu i łatwość zmiany firmy obsługującej projekt. Jeśli agencja jednak nam wmawia, że nasz obecny system, niezależnie czy to Wordpress, Joomla!, Drupal czy jeszcze inny jest zły i konieczna jest migracja, powinna nam się zapalić czerwona lampka. Firmy specjalizujące się w konkretnych systemach często stosują takie wybiegi próbując tylko przejąć klienta - mówi Tomasz Jeska, CEO 48 Media.
Dedykowane strona WWW jest droga w przygotowaniu, a zwykle także w utrzymaniu. Wordpress, który w opinii niektórych specjalistów prześcignął już popularnością Joomlę, wydaje się rozwiązaniem na tyle elastycznym, że może sprawdzić się zarówno w przypadku dużych organizacji, jak i małych podmiotów. W pierwszym - nic nie stoi na przeszkodzie, by szablon strony został zaprojektowany od podstaw, a cały projekt wyróżniał się na tle innych. W drugim - gdy trzeba pilnować kosztów, a unikalny design nie jest priorytetem - można skorzystać z gotowych projektów, spośród których sporą część można dostać za darmo lub za niewielkie pieniądze.
- Gotowe szablony bardzo dobrze sprawdzają się do szybkiego uruchomienia np. prostej strony dla jednostek (firmy, urzędy, mikro firmy) nieposiadających wysokich budżetów na wdrożenie, którym nie zależy aż tak bardzo na zachowaniu identyfikacji marki, czy niestandardowej kreacji. Stosuje się je głównie wtedy, gdy najważniejszym elementem jesttreść, a nie jakość kreacji - podkreśla Krzysztof Cieślak, CEO B-Mind. - Istnieją również szablony, które umożliwiają niejako w pełni zbudowanie serwisu od podstaw “z klocków”, np. moduł galerii, moduł bloga, moduł przewijanego slidera - wymaga to jednak poświęcenia czasu na poukładanie i wdrożenie szablonu.
Strona na Wordpressie będzie użyteczna, możemy ją wyposażyć w wiele przydatnych wtyczek, ułatwiających pozycjonowanie, płatności (w przypadku e-sklepów), obsługę galerii, czy systemów rezerwacyjnych, a co ważniejsze - do zarządzania jej treścią nie potrzeba żadnych umiejętności programistycznych, a czasem nawet wstępnego szkolenia.
- Dedykowana strona internetowa nie jest priorytetem dla osób, które dopiero rozkręcają własny biznes i stawiają pierwsze kroki w marketingu internetowym. Wcale nie chodzi o koszty, które w ostatnich latach z pewnością znacząco wzrosły, ale przede wszystkim problemem jest to, jak potencjalny klient ma się dowiedzieć o naszej firmie - podsumowuje Błażej Abel, CEO firmy Landingi.
Więcej o projektowaniu stron WWW, domenach i hostingu piszemy w raporcie Interaktywnie.com
[POBIERZ RAPORT W PDF]