Przyszłość poszukiwania pracy to testy oparte na grach komputerowych
Znalezienie idealnego pracownika jest niezwykle trudne. Wiedzą o tym dyrektorzy HR, którzy w swojej pracy coraz chętniej wykorzystują nową technologię. Selekcję pomaga im robić sztuczna inteligencja, a do sprawdzenia kandydatów korzystają z… gier komputerowych.
7 grudnia 2018 w warszawskim The Heart zorganizowano imprezę poświęconą nowym rozwiązaniom z dziedziny poszukiwania i rekrutowania pracowników, wspierania ich w pracy, a nawet ułatwiania codziennego życia. Demo Day HR Tech & Future Workplace, bo tak nazywała się impreza, była też finałem konkursu dla startupów z dziedziny HR.
Wśród nowych rozwiązań przeważał trend wspierania HR-owców w procesie rekrutacji. Tutaj ciekawostka, która w przyszłości ma szanse pojawić podczas poszukiwań pracy jest tzw. gamifikacja. To zjawisko nadawania cech gier komputerowych różnym zadaniom. W rekrutacji kandydaci będą podejmować się zadań, które będą stworzone właśnie na podstawie gier. Będą one oceniać zdolności kandydata na wybrane stanowisko, a jeśli ten się nie sprawdzi, to pokażą inne obszary, w których może wykorzystać swoje umiejętności.
- To się już dzieje – mówi Iwona Wencel, wiceprezes Wirtualnej Polski do spraw HR oraz szef jury konkursowego podczas Demo Day HR. – Są piękne przypadki wykorzystania gamifikacji w procesie zatrudniania pracowników, jednak nadal są one dość drogie. Mariott zrobił grę o zarządzaniu hotelem, po której przejściu kandydat dostawał pracę.
Rozwiązanie oparte właśnie na grze komputerowej zaprezentował na Demo Day HR m.in. polski startup Competence Game. Drugim przewodnim trendem imprezy były usługi poprawiające życie pracownika oraz motywujące go do pracy. Dziś pracownicy oczekują od swojego pracodawcy więcej niż tylko zatrudnienia. Oprócz zarobku, chcą mieć możliwość rozwoju, a także czas poza pracą. Natomiast pracodawcy szukają sposobów na lepsze zmotywowanie i zaangażowanie pracowników.
- Była w szoku gdy kandydat zapytał mnie po raz pierwszy czy będzie mógł zawsze kończyć prace o 17.00 – mówi Iwona Wencel. – Dla ludzi z mojego pokolenia praca była często całym życiem, a dziś młodzi ludzie chcą mieć pewność, że poza pracą będą mieli czas na swoje pasje i inne sprawy. Jednocześnie w pracy chcą się rozwijać i oczekują, że pracodawca będzie ich traktował jak partnera.
Zwycięzcą konkursu podczas Demo Day HR została usługa właśnie z tej drugiej kategorii. Carrotspot, produkt stworzony przez MC2 Innovations – firmę Anny Streżyńskiej – to usługa motywacyjno –lojalnościowa, która ma zachęcać pracowników do pozostania w firmie. Jest to usługa stworzona dla tych firm, które inwestują w swoich pracowników i chcą ich zatrzymać jak najdłużej.
- Kiedyś człowiek zmieniał pracę 2-3 razy w życiu – mówi Iwona Wencel. – Dziś średni okres zatrudnienia to półtora roku. I to wcale nie dlatego, że ludzie nie potrafią utrzymać pracy. Ludzie, zwłaszcza młodzi i ambitni, szybko szukają nowych wyzwań i możliwości rozwoju. Możliwość utrzymania wartościowego pracownika na dłużej, będzie siłą pracodawców.