Poufne dane codziennie wyciekają z polskich firm

Poufne dane codziennie wyciekają z polskich firm
Źródło zdjęć: © PC World

13.12.2010 11:07, aktual.: 13.12.2010 11:23

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Prawie 60 proc. pracowników polskich firm i instytucji wynosi służbowe dane poza miejsce pracy bez zgody pracodawcy - wynika z badania "Ryzyko w sieci" przeprowadzonego na zlecenie firmy Symantec. Ponadto, jeden na czterech badanych przyznał, że korzysta w pracy z serwisów społecznościowych, mimo że pracodawca wyraźnie tego zabrania

Najczęstszym deklarowanym sposobem na wynoszenie przez pracowników firmowych danych jest ich wydrukowanie lub wysłanie na zewnętrzny adres e-mail - własny bądź innej osoby (po 4. proc.). Siedmiu na dziesięciu respondentów używa skopiowanych danych na potrzeby spotkań poza siedzibą firmy (39 proc.) lub do pracy z domu (29 proc.). Za to aż 16 proc. przyznaje, że zabiera informacje ze sobą, gdy zmienia pracodawcę. Co ciekawe, tyle samo pracowników biurowych motywuje wynoszenie poufnych danych... chęcią przechowywania ich w bezpiecznym miejscu!

Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. Symantec)

„Powinniśmy pamiętać, że pracodawca musi wyrazić zgodę na wynoszenie danych poza miejsce pracy - mówi Maciej Iwanicki, Senior Presales Consultant w Symantec Polska. - Taka praktyka dla wielu osób może oczywiście stanowić na co dzień spore ułatwienie. Jednak każde przenoszenie danych zawsze będzie się wiązać z narażeniem ich na dodatkowe niebezpieczeństwo, np. utratę lub kradzież. Szczególnie, że jedna trzecia ankietowanych przyznaje się do wynoszenia informacji z biura na niezabezpieczonych pamięciach USB - zastrzega Maciej Iwanicki.

Obraz
© Sposoby wynoszenia danych z miejsca pracy. Kliknij, aby powiększyć (fot. Symantec)

Większość pracowników biurowych zadeklarowała wykorzystywanie portali społecznościowych do celów biznesowych (5. proc.). Polakom najczęściej służą do tego serwisy: Facebook (34 proc.), Twitter i Google Buzz (po 23 proc.). Okazuje się jednak, że prawie jedna trzecia spośród ankietowanych firm i instytucji zabrania lub wręcz aktywnie blokuje korzystanie z tego typu portali w miejscu pracy. Blisko połowa badanych (47 proc.) przychyla się do stwierdzenia, że korzystanie z portali społecznościowych w miejscu pracy może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa firmowych danych.

Badanie „Ryzyko w sieci”, pokazujące w jak dużym niebezpieczeństwie znajdują się dane firm i instytucji, przeprowadzono we wrześniu tego roku w 6 krajach (Kanada, Polska, RPA, Stany Zjednoczone, Węgry, Wielka Brytania) na próbie 325. pracowników biurowych. W Polsce próba badawcza wynosiła 500 pracowników biurowych.

Na podstawie wyników badania, jego autorzy wyróżnili poszczególne powody wycieku firmowych danych:

Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. Symantec)
Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. Symantec)
Komentarze (7)