Podniebny gigant jeszcze większy. Nowa odsłona Airbusa Beluga

Europejski Super Transporter doczeka się następcy. Nowocześniejszy, większy Airbus Beluga to już pewniak. "Koncepcja stworzenia nowej Belugi spowodowana jest wzrostem zapotrzebowania na tego typu konstrukcje. Początkowo będziemy eksploatować stare i nowe maszyny, aby w późniejszym czasie zastąpić je tymi najnowszymi." - twierdzi Stephane Gosselin, odpowiedzialny za transport międzynarodowy w Airbus Industries.

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/DPA Sven Hoppe

Od czasu inauguracyjnego lotu maszyny, zainteresowanie tym produktem wzrosło pięciokrotnie i Airbus chce za wszelką cenę nadążać za popytem. Dowodem na to jest choćby zwiększenie tempa produkcji najnowszego A350XWB. „_ Koncepcja stworzenia nowej Belugi spowodowana jest wzrostem zapotrzebowania na tego typu konstrukcje. Początkowo będziemy eksploatować stare i nowe maszyny, aby w późniejszym czasie zastąpić je tymi najnowszymi. _” – twierdzi Stephane Gosselin, odpowiedzialny za transport międzynarodowy w Airbus Industries.

Obraz
© (fot. PAP/DPA Ingo Wagner)

Samolot Airbus A300-60. uległ modyfikacjom tak, aby mógł przewozić ładunki wielkogabarytowe. Górna część samolotu została „wycięta”, a szerszy punkt kadłuba (przypominający bańkę) dodano do płatowca, nadając maszynie charakterystyczny garb. Kabina pilota została zmniejszona, co przekłada się na możliwość ładowania lub rozładowywania przewożonych elementów od przodu. W rezultacie powstała niesamowita konstrukcja o ładowności 1400 metrów sześciennych – równowartość 671 osób, 36 samochodów czy siedmiu słoni. Choć maksymalny ładunek może ważyć tylko 47 ton (to znacznie mniej, niż inne samoloty), to dzięki specyficznej konstrukcji, Beluga może przewozić towary o bardzo nietypowych kształtach. Do tego właśnie została stworzona. W ten sposób maszyna może przetransportować skrzydła samolotu Airbus A340 lub kadłub najnowszego A350. Niestety, Beluga nie jest na tyle duża, aby pomieścić większość części największego samolotu Airbus’a – modelu A380. Te muszą być transportowane drogą morską lub lądową.

Nowa, większa Beluga będzie skonstruowana na bazie modelu A330. Podczas kiedy obecne transportowce Airbus’a potrafią pomieścić jedno skrzydło dla A350. najnowsze będą w stanie przewieźć ich aż dwa.

Jeśli zastanawiacie się jakie wizualne zmiany wprowadzi Airbus do nowego transportowca, odpowiedź brzmi…. żadne. Gosselin potwierdza, że kolejna Beluga opierać się będzie na tym samym koncepcie wizualnym, co jej poprzedniczka.

Obraz
© (fot. PAP/DPA Wolfgang Kumm)
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie kłamali o swoim Shahedzie. Ukraina obnażyła ich słabości
Rosjanie kłamali o swoim Shahedzie. Ukraina obnażyła ich słabości
Historyczny przypadek. Zjadł wołowinę, a później zmarł
Historyczny przypadek. Zjadł wołowinę, a później zmarł
Smażysz na tym oleju? Unikaj go, bo może sprzyjać otyłości
Smażysz na tym oleju? Unikaj go, bo może sprzyjać otyłości
Trump chce zaciskać pasa. Eksperci: to może się źle skończyć
Trump chce zaciskać pasa. Eksperci: to może się źle skończyć
Uczą się od najlepszych? Korea Płn. prezentuje swoje podróbki rakiet
Uczą się od najlepszych? Korea Płn. prezentuje swoje podróbki rakiet
To prawdziwy skarb z odpadów. Ma być warty ok. 100 mld dol.
To prawdziwy skarb z odpadów. Ma być warty ok. 100 mld dol.
Wreszcie puścili parę z ust. Amerykanie o F-35 nad Iranem
Wreszcie puścili parę z ust. Amerykanie o F-35 nad Iranem
Nie są w NATO. Pomogą Ukrainie finansować amerykańską broń
Nie są w NATO. Pomogą Ukrainie finansować amerykańską broń
Rosyjska broń w Wenezueli. Najmocniejsza karta w talii prezydenta Maduro
Rosyjska broń w Wenezueli. Najmocniejsza karta w talii prezydenta Maduro
Ujawnili tajne dokumenty. Rosja wspiera tajemniczego klienta
Ujawnili tajne dokumenty. Rosja wspiera tajemniczego klienta
Lecą na dwa fronty. Kupują od Amerykanów, produkują dla Europy
Lecą na dwa fronty. Kupują od Amerykanów, produkują dla Europy
Długo stały w magazynach. W końcu Ukraińcy je pokazali
Długo stały w magazynach. W końcu Ukraińcy je pokazali
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥