Orange rusza z akcją społeczną #jestnaswiecej. Walka przeciwko hejtowi w sieci

Orange rusza z akcją społeczną #jestnaswiecej. Walka przeciwko hejtowi w sieci

Orange rusza z akcją społeczną #jestnaswiecej. Walka przeciwko hejtowi w sieci
Źródło zdjęć: © pixbay
Mateusz Żołyniak
22.03.2019 21:13

Obraźliwe i agresywne komentarze są plagą Internetu, ale w Polsce walkę przeciwko hejtowi wypowiedziała Fundacja Orange, która wystartowała z akcją społeczną #jestnaswięcej.

Hejt to sprawka mniejszości, ale sprzyja mu brak reakcji

Hejt jest czymś bez czego ciężko wyobrazić sobie życie w sieci. Dotyczy to tak anonimowych komentarzy na popularnych serwisach czy platformie YouTube, jak i jawnych wpisów na Facebooku. Wiele osób nie zdaje sobie jednak sprawy, jak dużym problemem może być on w przypadku młodszych użytkowników.

"Skutki hejtu mogą być bardzo poważne, szczególnie wśród nastolatków. Duża część ofiar nie wie, jak sobie z nim radzić i nie otrzymuje wsparcia. Aż 38% młodych ludzi, którzy doświadczyli czegoś nieprzyjemnego w sieci, nie wskazało żadnej osoby, z którą rozmawialiby o tej trudnej sytuacji. Dlatego potrzebna jest edukacja i wsparcie dla młodych - Ewa Krupa, Prezeska Fundacji Orange."

Dane Global Dignity z 2016 roku wskazują, że 5,9 proc. badanej młodzieży w wieku od 11 do 17 lat zamieszcza w sieci agresywne i poniżające treści, a tego typu komentarzy poszukuje jedynie 8,7 proc. wspomnianej grupy.

Tak, zdecydowana większość młodszych internautów to osoby różne od stereotypowych hejterów i trolli. Mimo to jednak z nienawistnymi i poniżającymi treściami skierowanymi do innych internautów w sieci spotyka się co trzeci nastolatek. Aż 50 proc. stanowią osoby w wieku od 15 do 16 lat, na co wskazuje raport EU Kids Online z 2018 roku.

#jestnaswiecej, czyli jak walczyć z hejtem w sieci

Obraz
© Orange

Walkę z nienawiścią w sieci podjąć chce Fundacja Orange, która wystartowała z akcją społeczną #jestnaswiecej. Jej celem jest nie tylko eliminacja hejtu, ale pokazanie, że "kulturalni internauci stanowią większość i że warto uczyć młodych reagowania na hejt, by powstrzymać to zjawisko". Inicjatywę wsparli już m.in. Tomson i Baron z zespołu Afromental, którzy zostali ambasadorami akcji.

"My już przeszliśmy drogę z hejtem i potrafimy sobie z nim radzić. Ale młodzi ludzie nadal nie wiedzą, jak reagować na takie komentarze. Wcale nie jest najgroźniejszy ten, co najgłośniej szczeka – mówi Tomson. Możemy tylko powiedzieć, żeby trzymać głowę wysoko, bo osób przeciwnych wszystkim chamskim komentarzom w sieci jest więcej – dodaje Baron."

Hejt to nie tylko obraźliwe wiadomości i komentarze, ale również grafiki, filmy czy utwory muzyczne. Co więcej, treści nie muszą być wulgarne, by wyśmiewać i upokarzać inne osoby. Użytkownicy dotknięci falą hejtu często nie radzą sobie z atakami i wycofują się z komunikacji.

Niestety, odpowiedzią na nienawiść w sieci jest najczęściej ignorowanie problemu i zamknięcie okna przeglądarki. #jestnaswięcej ma jednak pokazać, że są lepsze rozwiązania. Fundacja przygotowała dedykowaną stronę www.jestnaswiecej.pl, na której można znaleźć praktyczne porady dotyczące właściwej reakcji na hejt w sieci, a symbolem akcji jest wymowna pojedyncza pomarańczowa sznurówka wpleciona w but.

"Dołączcie do akcji #jestnaswiecej, załóżcie pomarańczową sznurówkę i razem pokażmy, że internet może być bardziej przyjaznym miejscem dla dzieci, młodzieży i dla nas wszystkich – zachęca Ewa Krupa, Prezes Fundacji Orange."

Akcja skierowana jest głównie do młodzieży, ale problemu nie mogą też ignorować osoby starsze. Funkcja Orange chce więc również zwrócić uwagę rodziców i wychowawców. Przygotowano nawet specjalne scenariusze zajęć z młodzieżą dla szkół - placówki, które zgłoszą chęć ich przeprowadzenia i wypełnią formularz, mają otrzymać pakiet sznurówek dla uczestników i plakat o akcji.

W walkę z hejtem zaangażowana nie powinna być jednak tylko Fundacja Orange. Każdy użytkownik sieci powinien wesprzeć te działania, choćby używając hasztagu #jestnaswiecej.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)