Odkryli niezwykłą skamieniałość. Rzeczny ssak sprzed 16 mln lat

Odkryli niezwykłą skamieniałość. Rzeczny ssak sprzed 16 mln lat

Odkryto skamieniałość delfina rzecznego
Źródło zdjęć: © news.uzh.ch
30.03.2024 08:31, aktualizacja: 30.03.2024 10:55

Naukowcy odkryli skamieniałość słodkowodnego delfina sprzed 16 mln lat. Starożytne zwierzę żyło w peruwiańskiej części Amazonii. Delfiny rzeczne są bardzo rzadkim gatunkiem, krytycznie zagrożonym wyginięciem.

Naukowcy donoszą o odkryciu skamieniałości delfina, której wiek szacowany jest na 16 milionów lat, w Amazonii. Informacje na ten temat zostały opublikowane w renomowanym czasopiśmie naukowym "Science Advances".

Skamieniałość, na którą natrafiono, pochodzi od delfina, który żył w peruwiańskiej części Amazonii. Długość tego prehistorycznego stworzenia wynosiła od 3 do 3,5 metra. Gatunek ten, zamieszkujący słodkowodne obszary, żył około 16 milionów lat temu.

Delfiny rzeczne są jednymi z najrzadszych przedstawicieli rzędu waleni. Są one uznawane za gatunki krytycznie zagrożone wyginięciem.

Ciekawostką jest fakt, że najbliższymi krewnymi tego prehistorycznego delfina, które nadal żyją, są delfiny rzeczne z Południowej Azji. Mimo to, prehistoryczne delfiny z Amazonii i obecnie żyjące delfiny azjatyckie nie są bezpośrednio spokrewnione. Są one raczej dowodem na istnienie niegdyś zróżnicowanej grupy waleni, która zamieszkiwała całą planetę.

Zespół naukowców ze szwajcarskiego Uniwersytetu w Zurichu opisał największego dotychczas odkrytego delfina rzecznego. Gatunek ten otrzymał nazwę Pebanista yacuruna, na cześć mitologicznego ludu wodnego, który zamieszkiwał Amazonię.

Odkryto skamieniałość sprzed 16 mln lat
Odkryto skamieniałość sprzed 16 mln lat© news.uzh.ch

Gatunek ten należał do grupy Platanistoidea, która była powszechnie obecna w oceanach między 24 a 16 milionami lat temu. Według naukowców, odkryty gatunek miał oceanicznych przodków, ale przystosował się do życia w słodkowodnym środowisku.

Naukowcy zwracają uwagę na to, że region Amazonii jest szczególnie trudny do prowadzenia badań paleontologicznych. Dostęp do skamieniałości jest możliwy tylko w porze suchej, kiedy poziom rzek znacznie opada i odsłaniają się skały, w których można znaleźć okazy. Jeśli nie zostaną one wydobyte przed nadejściem pory deszczowej, woda je zmyje i zostaną one na zawsze utracone.