Nowy "samolot zagłady". Lockheed Martin pokazał koncepcję EC-130J TACAMO

Lockheed Martin po raz pierwszy przedstawił koncepcję swojego samolotu EC-130J TACAMO, który może zastąpić flotę obecnie używanych samolotów zapewniających wsparcie dowodzenia i kontroli z powietrza amerykańskim siłom odstraszania nuklearnego - Boeing E-6 Mercury, nazywanych również "samolotami zagłady" lub "samolotami dnia zagłady".

Lockheed Martin C-130J Hercules - zdjęcie ilustracyjne.Lockheed Martin C-130J Hercules - zdjęcie ilustracyjne.
Źródło zdjęć: © Getty Images | aviation-images.com
Karolina Modzelewska

Marynarka Wojenna USA korzysta obecnie z 16 samolotów Boeing E-6 Mercury "Doomsday Planes", które mogą pełnić funkcję sztabu dowodzenia w ekstremalnych warunkach, w tym w przypadku wojny nuklearnej. Dzięki nim armia utrzymuje łączność z atomowymi okrętami podwodnymi czy nosicielami rakiet balistycznych z głowicami jądrowymi.

Amerykanie stawiają na nowe "samoloty zagłady"

Maszyny, które są w stanie przetrwać wybuch bomby atomowej, pełnią służbę od 1989 roku w ramach misji TACAMO (ang. Take Charge and Move Out). W nadchodzących latach najprawdopodobniej zostaną zastąpione nowym modelem EC-130J TACAMO (testy EC-130J zaplanowano na 2026 r.). Koncepcja samolotu EC-130J TACAMO została zaprezentowana przez Lockheed Martin na wystawie Sea-Air-Space Ligi Marynarki Wojennej, która odbywa się na obrzeżach Waszyngtonu. Można ją zobaczyć tutaj.

Jak informuje The War Zone, w modelu zauważyć można elementy związane z systemem komunikacji o bardzo niskiej częstotliwości (VLF), owiewki dla sprzętu komunikacji satelitarnej na końcach skrzydeł i nad tylnym kadłubem czy dodatkowe anteny, które mogą być powiązane z antenami o wysokiej częstotliwości. Warto jednak zaznaczyć, że Lockheed Martin pokazał wyłącznie rendery, a ostateczny wygląd samolotu może się jeszcze zmienić.

Marynarka Wojenna USA postawiła na sprawdzony model, bo w czasach zimnej wojny w ramach misji TACAMO Amerykanie korzystali z wariantu EC-130Q Hercules. Ten samolot o długości prawie 30 metrów jest napędzany czterema silnikami turbośmigłowymi Rolls Royce AE, jego prędkość przelotowa to 540 km/h, a prędkość maksymalna 610 km/h. EC-130Q Hercules wznosi się z prędkością około 640 m/s i jest w stanie osiągnąć gotowość operacyjną w mniej niż 15 minut.

Zobacz także: Palmy wyrosły z nasion sprzed 2000 lat. To pierwszy taki przypadek

Wybrane dla Ciebie
Australia ulepsza broń. Wyciągają wnioski z wojny w Ukrainie
Australia ulepsza broń. Wyciągają wnioski z wojny w Ukrainie
Rosja odbudowuje siły pancerne. Stawia na te trzy maszyny
Rosja odbudowuje siły pancerne. Stawia na te trzy maszyny
Obejmuje cały organizm. Jest jak "mózg"
Obejmuje cały organizm. Jest jak "mózg"
Ukrainiec wskazał trzy opcje. Tak mogą bronić się przed KAB-ami
Ukrainiec wskazał trzy opcje. Tak mogą bronić się przed KAB-ami
Powstrzymywał Rosjan przez półtora miesiąca. Nie był człowiekiem
Powstrzymywał Rosjan przez półtora miesiąca. Nie był człowiekiem
MSC Baltic III. Katastrofa ekologiczna na horyzoncie
MSC Baltic III. Katastrofa ekologiczna na horyzoncie
Mocno wychwalali F-35. Teraz zmienili ton
Mocno wychwalali F-35. Teraz zmienili ton
Dotarła kolejna dostawa. Polska ma już ponad 200 armatohaubic K9
Dotarła kolejna dostawa. Polska ma już ponad 200 armatohaubic K9
Pentagon podjął decyzję. Chce u siebie rozwiązania z Ukrainy
Pentagon podjął decyzję. Chce u siebie rozwiązania z Ukrainy
50 mld dol. zasypane piaskiem. Problemy projektu Neom i megamiasta przyszłości
50 mld dol. zasypane piaskiem. Problemy projektu Neom i megamiasta przyszłości
Wielkie wzmocnienie Ukrainy. Padło "historyczne porozumienie"
Wielkie wzmocnienie Ukrainy. Padło "historyczne porozumienie"
Ostateczny koniec życia na Ziemi. Komputer NASA wskazał konkretny rok
Ostateczny koniec życia na Ziemi. Komputer NASA wskazał konkretny rok