Nowy "samolot zagłady". Lockheed Martin pokazał koncepcję EC‑130J TACAMO
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Lockheed Martin po raz pierwszy przedstawił koncepcję swojego samolotu EC-130J TACAMO, który może zastąpić flotę obecnie używanych samolotów zapewniających wsparcie dowodzenia i kontroli z powietrza amerykańskim siłom odstraszania nuklearnego - Boeing E-6 Mercury, nazywanych również "samolotami zagłady" lub "samolotami dnia zagłady".
Marynarka Wojenna USA korzysta obecnie z 16 samolotów Boeing E-6 Mercury "Doomsday Planes", które mogą pełnić funkcję sztabu dowodzenia w ekstremalnych warunkach, w tym w przypadku wojny nuklearnej. Dzięki nim armia utrzymuje łączność z atomowymi okrętami podwodnymi czy nosicielami rakiet balistycznych z głowicami jądrowymi.
Amerykanie stawiają na nowe "samoloty zagłady"
Maszyny, które są w stanie przetrwać wybuch bomby atomowej, pełnią służbę od 1989 roku w ramach misji TACAMO (ang. Take Charge and Move Out). W nadchodzących latach najprawdopodobniej zostaną zastąpione nowym modelem EC-130J TACAMO (testy EC-130J zaplanowano na 2026 r.). Koncepcja samolotu EC-130J TACAMO została zaprezentowana przez Lockheed Martin na wystawie Sea-Air-Space Ligi Marynarki Wojennej, która odbywa się na obrzeżach Waszyngtonu. Można ją zobaczyć tutaj.
Jak informuje The War Zone, w modelu zauważyć można elementy związane z systemem komunikacji o bardzo niskiej częstotliwości (VLF), owiewki dla sprzętu komunikacji satelitarnej na końcach skrzydeł i nad tylnym kadłubem czy dodatkowe anteny, które mogą być powiązane z antenami o wysokiej częstotliwości. Warto jednak zaznaczyć, że Lockheed Martin pokazał wyłącznie rendery, a ostateczny wygląd samolotu może się jeszcze zmienić.
Marynarka Wojenna USA postawiła na sprawdzony model, bo w czasach zimnej wojny w ramach misji TACAMO Amerykanie korzystali z wariantu EC-130Q Hercules. Ten samolot o długości prawie 30 metrów jest napędzany czterema silnikami turbośmigłowymi Rolls Royce AE, jego prędkość przelotowa to 540 km/h, a prędkość maksymalna 610 km/h. EC-130Q Hercules wznosi się z prędkością około 640 m/s i jest w stanie osiągnąć gotowość operacyjną w mniej niż 15 minut.