Nowa generacja odrzutowców niedługo zastąpi Air Force One
W niedalekiej przyszłości nowa generacja odrzutowców pasażerskich Boeing 747-8 zastąpi obecny model prezydenckiego samolotu Air Force One. Maszyny, dzięki nowym silnikom od GE, będą miały o 15% mniejsze zużycie paliwa i emisję CO2 w stosunku do obecnych, w które wyposażone są samoloty zasilające flotę Sił Powietrznych USA.
19.02.2015 | aktual.: 19.02.2015 11:52
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
_ „Air Force One to jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli Stanów Zjednoczonych jak i urzędującej głowy państwa” _– mówi Deborah James, sekretarz ds. Sił Powietrznych USA. Jednocześnie podkreśla, że Boeing 747-8, który lata od 2011 roku, został uznany za jedyny amerykański model samolotu _ „posiadający funkcje niezbędne do realizacji prezydenckiej misji wspierającej”. _
Jak donosi Bloomberg, Siły Powietrzne USA zdecydowały się na zakup trzech samolotów Boeing 747-8. które przejmą obowiązki modeli 747-200B. Żywotność tych drugich, po 30 latach latania, zakończy się w 2017 roku.
Konstrukcja nowych maszyn zostanie zmodyfikowana i wyposażona w specjalne systemy awioniczne oraz technologie nawigacyjne i komunikacyjne. Przedstawiciele Boeinga wskazują, że obecny Air Force One posiada możliwość tankowania paliwa podczas lotu, a na jego pokładzie znajduje się „podniebny Gabinet Owalny”. o powierzchni 370 m2 oraz dwie kuchnie, w których można przygotować posiłki dla 100 osób jednocześnie.
W porównaniu do poprzednika modelu 747-400. w wersji pasażerskiej, został przedłużony o 4,1 metra w części dwupoziomowej i 1,5 metra w części jednopoziomowej. Długość samolotu wynosi 76,3m, jego rozpiętość skrzydeł to 68,5m, a wysokość 19,4m. Maszyna może się poruszać z maksymalną prędkością 0,855 Ma, czyli około 920 km/h.
Każdy egzemplarz 747-8 wyposażony zostanie w silniki GEnx-2B. Ich konstrukcja wzorowana jest na modelu GE90. najpotężniejszym silniku w historii lotnictwa. Nowe silniki są jednak lżejsze i bardziej wydajne. Wraz z bliźniaczą konstrukcją GEnx-1B zasilającą Dreamlinera pozostają jedynymi silnikami wykorzystywanymi w lotnictwie komercyjnym, w których łopatki wentylatora zbudowane są z ultralekkich materiałów opartych na kompozytach węglowych. Dzięki tym i innym innowacyjnym rozwiązaniom silniki są dużo cichsze, a ich zużycie paliwa i emisja CO2 jest o 15 proc. mniejsza niż w silnikach CF6, w które wyposażone są obecne samoloty zasilające flotę Air Force One.
W 201. roku Dreamliner zasilany przez silnik GEnx-1B przemierzył połowę kuli ziemskiej na pojedynczym baku paliwa. Następnie, po jednym międzylądowaniu i uzupełnieniu paliwa, obleciał resztę kuli ziemskiej. Podczas pierwszego etapu podróży Dreamliner ustanowił rekord pokonania dystansu w swojej klasie wagowej, przemierzając 10 337 mil morskich.
Przy ciągu o mocy 56. kiloniutona, silnik GE90-115B jest najpotężniejszym silnikiem w historii lotnictwa. To więcej niż łączna moc Titanica (204 kN) i rakiety Redstone (338 kN), która wyniosła pierwszego obywatela USA w przestrzeń kosmiczną.