Noszenie okularów łączy się z wyższym IQ. Problemy ze wzrokiem mają też wpływ na zdrowie

Noszenie okularów łączy się z wyższym IQ. Problemy ze wzrokiem mają też wpływ na zdrowie

Źródło zdjęć: © 123RF
Arkadiusz Stando
01.06.2018 14:17, aktualizacja: 02.06.2018 15:37

Osoby noszące okulary są często uważane za bardziej inteligentne, taki jest stereotyp. Tymczasem kolejne badania potwierdzają, że to twierdzenie ma swoje podstawy naukowe.

Naukowcy z Uniwersytetu Edynburskiego opublikowali wyniki swoich badań w serwisie Nature. Według nich, konieczność noszenia okularów wiąże się z wyższym poziomem IQ. Nie jest to zapewne zaskoczeniem, ale teraz mamy wyraźne potwierdzenie. Badania ujawniły coś jeszcze.

To największe tego typu badanie, jakie kiedykolwiek przeprowadzono. Naukowcy przeanalizowali aż 300 tysięcy osób, w wieku od 16 do 102 lat. Dane zostały zebrane, przez UK Biobank i konsorcjum Charge and Cogent. Analizując ich dane wykazano "znaczące genetyczne nakładanie się ogólnych funkcji poznawczych, czasu reakcji i wielu innych, w tym wzroku, nadciśnienia i długowieczności". Osoby bardziej inteligentne, miały około 30 proc. większe prawdopodobieństwo posiadania genów, które wskazują na konieczność noszenia okularów.

Badania wykazały także inne połączenia między słabym wzrokiem a cechami organizmu. Jak się okazuje, jest jeszcze kilka korzyści zdrowotnych. Naukowcy odkryli korelacje między posiadaniem słabszego wzroku, a mniejszymi skłonnościami do raka płuc, depresji i dusznicy bolesnej.

Naukowcy podkreślają jednak, że korelacje nie oznaczają ostatecznych połączeń. Zwracają uwagę na to, że właściwie to co uważamy za inteligencję, jest naszą oceną, a faktycznie jest nie do zmierzenia. W dodatku mieszanie inteligencji z DNA mogłoby szybko doprowadzić do teorii o "wyższych rasach".

Źródło: The Guardian