Nokia traci udziały w rynku

Nokia traci udziały w rynku

12.03.2009 12:10

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Światowy rynek smartfonów rośnie obecnie w tempie tylko jednocyfrowym. Według danych analityków Gartnera, w ostatnim kwartale 2008 roku producenci sprzedali łącznie 38,1 miliona telefonów klasy biznesowej. Oznacza to wzrost o 3,7 procent w porównaniu z analogicznym okresem w 2007 roku – wówczas sprzedano 36,7 miliona smartfonów. Poza wszechobecnym kryzysem gospodarczym na wstrzymanie się od zakupów przez klientów wpływ miały także mniej atrakcyjne nowości, stwierdziła w środę w angielskim mieście Egham analityczka Gartnera Roberta Cozza.

Omawiany kwartał zaznaczył się także negatywnie dla lidera rynku –. Nokii. Finowie sprzedali 15,6 miliona smartfonów, to jest o 16,8 procent mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Udział w rynku koncernu spadł z 51 do 40,8 procent. Wzrosty odnotowali natomiast konkurenci. Research in Motion (RIM) sprzedał 7,4 miliona urządzeń BlackBerry, dzięki czemu jego udział w rynku wzrósł z 10,9 do 19,5 procent. Na trzecim miejscu plasuje się nowicjusz w branży firm Apple z ponad 4 milionami sprzedanych iPhonów oraz z dwukrotnie zwiększonym udziałem w rynku ustabilizowanym na poziomie 10,7 procent. Po raz pierwszy do czołowej piątki producentów wdarła się firma Samsung.

Obraz

< W 200. roku rynek smartfonów wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim o prawie 14 procent. Lider rynku nie odniósł jednak z tego korzyści w porównywalnym stopniu. Nokia zanotowała wzrost sprzedaży o jedyne 0,8 procent do poziomu 60,9 miliona smartfonów i musiała oddać pola konkurencji. W 2008 roku udział w rynku fińskiego koncernu wyniósł 43,7 procent, rok wcześniej znajdował się on jeszcze na poziomie 49,4 procent. Z kolei RIM był w stanie niemal podwoić sprzedaż urządzeń BlackBerry i z 23 milionami sprzedanych egzemplarzy uzyskał udział w rynku na poziomie 19,5 procent.

Jednak największym wzrostem może pochwalić się koncern Apple. Jedynie półtora roku po wprowadzeniu iPhone'a producent spod znaku jabłuszka sprzedał 11,4 miliona sztuk tych urządzeń i osiągnął dzięki temu udział w rynku na poziomie 8,2 procent oraz trzecie miejsce w dorocznym rankingu Gartnera. Z trzeciej pozycji zepchnięta została firma HTC, która zdołała w minionym roku sprzedać 5,8 miliona smartfonów. W przypadku HTC Gartner zalicza jedynie urządzenia sprzedawane pod własną marką –. nie są więc uwzględniane smartfony dystrybuowane przez partnerów koncernu, np. Erę w Polsce.

Obraz

W przypadku systemów operacyjnych w roku 2008 liderem okazał się produkowany przez Nokię Symbian z udziałem w rynku na poziomie 52,4 procent, wyraźnie wyprzedzający firmowy system RIM (16,6 procent), Windows Mobile (11,8 procent) oraz Mac OS X (8,2 procent).

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Komentarze (61)