NASA: Mars pulsuje w rytmiczny sposób. Naukowcy nie są pewni, dlaczego

NASA: Mars pulsuje w rytmiczny sposób. Naukowcy nie są pewni, dlaczego

NASA: Mars pulsuje w rytmiczny sposób. Naukowcy nie są pewni, dlaczego
Źródło zdjęć: © iStock.com
02.03.2020 07:47, aktualizacja: 02.03.2020 08:07

Lądownik NASA InSight zarejestrował zaskakującą aktywność nad i pod powierzchnią czerwonej planety. Jak powstaje tajemniczy szum, będący następstwem regularnych trzęsień ziemi, wciąż pozostaje zagadką. Naukowcy mają jednak pewne tropy.

Najnowsze badania zostały opublikowane w "Nature Geoscience" i "Nature Communications" 24 lutego, zaistniały dzięki danym przesłanym przez łazik NASA InSight. Pod lodową powierzchnią Marsa odnotował on wiele zaskakujących zjawisk, wśród których również tajemniczy, pulsujący szum.

Naukowcy wiedzą, że pulsowanie to tak naprawdę rytmiczne trzęsienia pod powierzchnią Czerwonej Planety. Jednak zagadką jest to, jak do nich dochodzi? W porównaniu z trzęsieniami na Ziemi te na Marsie są dość słabe (maksymalne zarejestrowane miało moc 4 magnitud), ale nowe dane mogą dostarczyć naukowcom więcej informacji na temat wnętrza Marsa.

- Ogólną przyczyną trzęsień ziemi jest długotrwałe chłodzenie planety i ruch płyt tektonicznych - powiedział Bruce Banerdt, główny badacz InSight. Dotyczy to zarówno trzęsień na Ziemi, jak i na planetach podobnych do niej, w tym przypadku Marsa.

Badacz jednak zwraca uwagę na to, że każdy przypadek trzęsienia ziemi jest inny. - Nie mamy jeszcze żadnych wniosków, które wyjaśniałyby skąd się biorą te regularne trzęsienia na Marsie.

W artykułach autorzy omawiają dane z 174 trzęsień ziemi zebranych przed 30 września 2019 r. Od tego czasu instrument na pokładzie InSight, który mierzy trzęsienia, wykrył około 450 "pomruków". NASA twierdzi, że zdecydowana większość to prawdopodobnie trzęsienia ziemi.

Chociaż poziom aktywności planety nie był zaskoczeniem, wydaje się, że małe trzęsienia ziemi zdarzają się coraz częściej. Wzrost niewielkich wstrząsów może być efektem sezonowym, ale na razie brakuje wystarczającej ilości danych, by to potwierdzić.

Naukowcy mieli nadzieję częściej rejestrować większe wstrząsy, co dałoby im bardziej szczegółowe spojrzenie na wnętrze planety - a nawet potencjalnie na jej jądro - ale tak się jeszcze nie stało. Silniejsze wstrząsy pozwolą naukowcom również lepiej zrozumieć przyczynę ich powstawania.

Ponadto InSight zarejestrował stały, powtarzający się szum, który można usłyszeć w tle wstrząsów. Podobne szumy można zarejestrować również na Ziemi, a te najlepiej poznane pochodzą z oceanów i uderzeń fal o brzeg. Te szumy nie przekraczają częstotliwości 1 herca, w przeciwieństwie do tych rejestrowanych na Marsie - o częstotliwości 2,4 herca.

Analiza sugeruje, że szum Marsa nie ma związku z ryczącymi wiatrami i wydaje się, że wzmacnia się wraz z trzaskiem odległego trzęsienia ziemi. Być może szum jest związany z geologią pod InSight, który znajduje się w starożytnym kraterze. Naukowcy nie osiągnęli jednak porozumienia, by potwierdzić tę teorię.