Najstarsze szczątki człowieka, jakie odkryto w Polsce. Unikatowe znalezisko

Najstarsze szczątki człowieka, jakie odkryto w Polsce. Unikatowe znalezisko
Źródło zdjęć: © iStock.com
Adam Bednarek
04.10.2018 10:22, aktualizacja: 04.10.2018 12:19

Są w bardzo złym stanie, na dodatek niewielkie, ale są. To najstarsze szczątki człowieka, jakie kiedykolwiek znaleziono w Polsce. Mają przeszło 100 tys. lat.

Dotychczas najstarszymi były te z Jaskini Stajnia w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej, mające ok. 52-42 tys. lat. Nowe odkrycie polskich naukowców jest pod tym względem znacznie bardziej imponujące. Szczątki, które znaleziono w Jaskini Ciemnej (woj. małopolskie), mają około 115 tys. lat - informuje PAP.

Z analiz wynika, że są to paliczki - kości dłoni neandertalskiego dziecka. Ich długość nie przekracza 1 cm. Są w złym stanie, przez co niemożliwe będzie wykonanie analiz DNA. Wiele wskazuje na to, że kości przeszły przez system trawienny dużego ptaka. Czy to oznacza, że ptak zaatakował dziecko i zaczął go jeść, czy może pożywił się już zwłokami - nie wiadomo. Naukowcy nie wykluczają żadnego scenariusza.

- Nie mamy jednak wątpliwości, że są to szczątki neandertalskie, bo pochodzą z bardzo głębokiej warstwy jaskini, znajdującej się kilka metrów pod współczesną powierzchnią. Zachowały się w niej też typowe narzędzia kamienne, używane przez neandertalczyka - tłumaczy w rozmowie z PAP prof. Paweł Valde-Nowak z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

- To unikatowe odkrycie - dodaje. - Z terenów Polski do naszych czasów zachowały się tylko pojedyncze fragmenty kopalnych kości należących do krewnych człowieka współczesnego (Homo sapiens) - wyjaśnia znaczenie odkrycia kości naukowiec.

Dotychczas udało się odnaleźć raptem pięć szczątków neandertalczyka z terenu Polski. Z szacunków naukowców wynika, że ci pojawili się na tym obszarze ok. 300 tys. lat temu. Nie wiadomo, jak długo zamieszkiwali nasz teren. Najstarsze odkryte nad Wisłą narzędzia kamienne, których używali, mają ponad 200 tys. lat.